*** spoilerwaarschuwing ***
At first I was afraid, I was petrified
Als zijn collega-astronauten denken dat hij in een storm is omgekomen, blijft Mark Watney (Matt Damon) na een vroegtijdig afgebroken missie alleen achter op Mars. Hij heeft al snel uitgerekend dat hij niet gaat overleven met het overgebleven voedsel in de ruimtepost, voordat over vier jaar de volgende vlucht arriveert op de rode planeet. The Martian zou zich met dit gegeven kunnen werpen op de psychologische en fysieke aftakeling van Watney, en zijn existentiële implosie tientallen miljoenen kilometers van huis.
Maar dat doet Ridley Scott’s opvallend luchtige The Martian niet. De film, gebaseerd op het boek van zelfverklaard nerd Andy Weir, is er een met een opgewekte can do-mentaliteit. Wie Watney is als mens – waar hij vandaan komt, wat zijn dromen, angsten en wensen zijn – doet er niet zo veel toe, hij moet overleven. MacGyver op Mars, zo omschreef Weir zijn verhaal. Watney’s grootste tegenslag lijkt te zijn dat de enig aanwezige muziek in het ruimtestation bestaat uit de disco-collectie van zijn leidinggevende, kapitein Melissa Lewis (Jessica Chastain). Watney houdt om de één of andere reden niet van disco.
Kept thinking I could never live without you by my side
Wat had Watney dan wél willen horen tijdens zijn eenzame overlevingsstrijd?
Vorig jaar nog zat Matt Damon jarenlang alleen op een verre planeet in de film Interstellar. Hij had daar geen discomuziek tot zijn beschikking. Spoiler alert: het loopt niet goed af met Matt Damon in Interstellar. Disco is diep-menselijke muziek over verlangen en zelf-expressie, muziek met een pulserende hartslag die je moeiteloos motiveert en in beweging krijgt. Zelfs als je alleen bent zorgt disco voor een feestje in je eentje. Wat had Watney dan wél willen horen tijdens zijn eenzame overlevingsstrijd, snikkende singer/songwriters soms?