Vorig jaar was je zomergast en met enige regelmaat te zien als tafeldame in De Wereld Draait Door. Hoe is het om een publiek figuur te zijn?
'Ik ben nu al een tijdje niet veel op televisie. Dat doe ik bewust omdat ik het niet per se leuk vind om bekend te zijn. Dat klinkt heel overdreven omdat ik natuurlijk maar een beetje bekend ben, maar zelfs naar een "beetje bekend" ben ik niet op zoek. Ik doe het nu dus even rustig aan. Ik heb vaak dat mensen me op straat groeten omdat ze me ergens van kennen, maar dan denken dat ik bij ze op school gezeten heb. Heel soms spreken mensen mij aan, maar veel vaker doen ze de dubbel-take.
(Hier doet Paulien de dubbel-take: een keer aankijken, wegkijken, bedenken dat je iemand herkent en snel nog een keer kijken.)
'Ach, ik dacht vroeger ook altijd dat mensen mij aan het bekijken waren. Toen dacht ik: dat komt natuurlijk omdat ik heel raar ben of omdat ik iets raars uitstraal. Nu kan ik lekker denken: oh, het is herkenning.'
Je bent een duizendpoot: je schrijft, maakt cabaret, presenteert een talkshow op Oerol en je zit in de redactie van Echt Gebeurd, waarbij bekende en onbekende mensen in theaters verhalen vertellen die hen echt overkwamen. Wat doe je het liefst?
'Als mijn loopbaan tot nu toe iets bewijst, dan is het wel dat je verschillende dingen naast elkaar mag doen. Ik dacht vroeger wel eens dat ik me volledig op cabaret moest storten om er goed in te worden. Nu vind ik het heel fijn dat ik ben doorgegaan met schrijven. Niet alleen omdat ik schrijven leuk vind, maar ook omdat anders het boek er niet was geweest en de zalen minder vol hadden gezeten. Alles wat ik doe versterkt elkaar in de zin dat het publiek trekt, wat best handig is als je een publiek beroep hebt.
'Uit schrijven haal ik de kick van helemaal in mijn eentje iets maken, iets zien ontstaan. Voor een optreden heb je juist andere mensen nodig, zeker met cabaret. Het is bijna onmogelijk om cabaret voor een heel klein publiek te doen.'
Wat is het kleinste publiek waarvoor je ooit optrad?
'Drie mensen denk ik, dat was echt heel erg. Toen heb ik de ondergrens bij twaalf gelegd. Ook omdat het anders voor mensen in de zaal gênant is; dat ze móeten lachen omdat ze met zo weinig zijn. Dat is verschrikkelijk. Een publiek van twaalf is tenminste groot genoeg om anoniem te zijn. Op een gegeven moment kwamen er gelukkig steeds meer mensen. Dan speelde ik in een klein theater en waren er dertig reserveringen. Van mensen die mijn stukjes in de krant hadden gelezen en dachten: kom we gaan eens kijken.'
Vorig jaar ben je naar San Francisco gereisd om op een circusschool lessen acrobatiek te volgen. Vervolgens heb je dat in je nieuwe voorstelling Hallo Aarde verwerkt. Is er meer dat je graag in je cabaret wilt gebruiken?
'Het was geen vooropgezet plan om die acrobatiek in mijn voorstelling te verwerken. Ik had ooit op televisie gezien dat die school bestond en ik had toevallig zes weken vrij. Ik dacht wel van tevoren dat het leuk zou zijn als ik het in mijn voorstelling kon gebruiken, maar als dat niet zo was dan zou ik gewoon iets leuks leren. Ik vind het heel inspirerend om nieuwe dingen te leren. Zo wil ik nog graag op zangles en ik zou ook meer willen leren over de technische kant van het maken van posters en boekomslagen. Oh, en ik wil leren stijldansen. En ik zou ook willen dat ik iemand was die even lekker gaat rennen, maar daarvoor zou ik een ander type mens moeten zijn.'
Wat zijn je toekomstplannen?
'Ik wil sowieso nog een boek en een voorstelling schrijven. Ik zou ook graag een toneelstuk en korte verhalen schrijven, en als ik wat ouder ben misschien ook wel iets regisseren. Ik denk dat cabaretiers toch wel een beperkte houdbaarheid hebben. Je hebt een aantal programma's in je en dan is het wel klaar, behalve als je Freek de Jonge bent. Je moet dus nadenken over wat je daarna wilt doen. Schrijven blijf ik sowieso doen, maar ik hou ook erg van theater. Ik ben nu 35, als ik 50 ben zie ik mezelf best iets regisseur-achtigs doen. Ik denk dat ik dat wel zou kunnen.'
Ook in deze serie: Hadassah de Boer, Perquisite, Fanny van de Reijt, Mei Li Vos, Teun Luijkx, Nadja Hüpscher, Marcel Musters, Alma Mathijsen, Jelle Brandt Corstius, Pien Feith, Hannah Bervoets, Lucky Fonz III en Renske de Greef.