In The Trip maken Britse comedians Steve Coogan en Rob Brydon een roadtrip langs de beste restaurants van Noord-Engeland. Ondertussen maken ze elkaar gek met oeverloze discussies en eindeloze imitaties van Michael Caine, Sean Connery en Woody Allen. Wat vond je ervan?
'Ik vond de film een beetje tegenvallen. Ik kende Steve Coogan al van zijn typetje Alan Partridge, en toen vond ik hem erg leuk. The Trip was minder grappig dan ik had verwacht. Toch had de film ook wel leuke kanten: het ging over reizen en daar kan ik altijd naar kijken. Het moet echt wel heel slecht zijn, als ik een reisfilm niet leuk vind. Verder was het bijzonder om te zien wat er gebeurt als je mannen op reis stuurt zonder vrouwen erbij. Bepaalde situaties waren erg herkenbaar, bijvoorbeeld de scène waarin Coogan en Brydon gaan proberen wie van hen het beste het geluid van een sonar kan nadoen.'
Wat herken je daar in?
'Ik heb een vriend met wie ik vaak op reis ga. Je zit dan urenlang naast elkaar in een auto of een trein en raakt in een soort meditatieve staat van gezwets. Je hebt toch niets anders te doen, dus je gaat gewoon maar in de ruimte lullen. Dat is niet speciaal leuk voor een film, maar wel origineel om een keer terug te zien.'
Ga je vaak naar de film?
'Sinds ik een Cinevillepas heb, probeer ik elke week naar de bioscoop te gaan. En met mijn pas neem ik ook meer risico's in mijn keuzes. Ik ga niet zo snel naar films over existentialistische vraagstukken, of films die zo arty zijn dat het eigenlijk kunst is. Het gaat het mij er niet om dat alles er mooi uitziet, maar om het verhaal. Bij Franse films zit ik wat dat betreft bijna altijd goed. Ik vind dat een verhaal op zichzelf moet staan. Ik vind niet iets goed omdat er metaforen in worden gebruikt, of omdat een bepaalde scene iets heel anders kan betekenen. Nee, het verhaal zelf moet kracht hebben.'
Wanneer is dat het geval?
'Je moet in het verhaal meegezogen worden en niet denken 'o ja, de berg staat symbool voor het gemis van zijn vader'. Je ziet ook vaak dat in een goed verhaal, zowel in films als in boeken, er op tweederde een crisis voorkomt. Blijkbaar heeft de kijker of lezer dat nodig om geinteresseerd te blijven. Daarom vond ik The Trip een matige film: de crisis bleef uit. Het was interessanter geweest als ze ruzie hadden gekregen of iemand van een berg was gevallen tijdens het wandelen. Dat is een wetmatigheid die je nodig hebt. Nu konden ze net zo goed nog tien uur verder rijden, en nog meer imitaties doen.'
Je noemde daarnet al jouw liefde voor reizen. Waar komt die vandaan?
'We reisden vroeger met mijn familie nooit in de zomervakantie, want dan vond mijn vader het al warm genoeg in Nederland. In de winter gingen we wel weg, naar warme plekken als Miami, Marokko, Curaçao of Zuid-Frankrijk. Toen ik net op mezelf woonde, maar nog niet zoveel geld had, ging ik met zo'n vreselijke busreis naar Rimini. Het jaar daarop ben ik min of meer toevallig met een vriend naar Oekraïne gereisd. Eigenlijk zou ik met mijn vriendin naar Italië, maar het ging uit en die vriend had nog geen plannen voor de zomer. Samen besloten we naar Odessa te gaan, al had ik geen idee waar dat lag, en zo belandden we in Oekraïne. Het was een krankzinnige reis; ik sprak toen nog geen Russisch, dus we begrepen niets van de taal, de borden of menu's in restaurants. Het was het begin van mijn liefde voor Rusland. De jaren daarna ben ik vaak naar Rusland gereisd, en vanaf 2005 tot vorig jaar heb ik er gewoond.'