Welke rol speelt privacy daarin?
‘Die privacy is gebaseerd op het hebben van een huis waar je geen flinterdunne muren deelt met mensen die je afluisteren of het wonen in een appartementencomplex waar iedereen zich met je bemoeit, zoals in Kena’s geval. Overigens denk ik dat er meer jonge mensen zijn die minder problemen ervaren dan voorheen. Ze leven gewoon hun leven en kennen geen dreiging vanuit hun omgeving. Het ongemak is er nog, maar niet zo erg als in bijvoorbeeld Uganda. Kenia is in dat opzicht nog redelijk progressief.’
Zou je dus kunnen zeggen dat er iets aan het veranderen is?
‘Ik denk dat het steeds beter gaat. Momenteel lopen er zaken bij de rechtbank die voor de decriminalisering van homoseksualiteit moeten zorgen. Dat mensen überhaupt naar de rechter stappen is al heel wat. We zien ook de veranderingen in andere landen, zoals India, waar de decriminalisering een jaar geleden ingevoerd werd. Die aanpassingen elders hebben invloed op Kenia.’
Ik heb er altijd rekening mee gehouden dat Rafiki verboden zou worden
De tweestrijd wat betreft deze acceptatie in Kenia was ook terug te zien bij de release van Rafiki, want jouw film mocht in eerste instantie niet worden vertoond.
‘Rafiki was te zien in Nigeria, Zuid-Afrika, Marokko, gaat nog in première Senegal en heeft een prijs gewonnen in Burkina Faso, maar in Kenia is de film verbannen. De instantie die het verbod heeft uitgesproken vond dat de film te hoopvol was. Ze hadden liever een negatief einde gezien, zodat de kijker niet de boodschap mee zou krijgen dat homoseksuele relaties mogelijk zijn in Kenia. Ik vind het heel raar dat dat een serieuze reden is om een film te verbannen. Het gaat zelfs in tegen onze grondwet, die de vrijheid van meningsuiting viert. Als je de grondwet volgt, had de film gewoon vertoond mogen worden.’
Uiteindelijk heeft hij toch even gedraaid. Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
‘Ik heb er altijd rekening mee gehouden dat Rafiki verboden zou worden. Zo waren er in de draaiperiode verschillende cartoons met LHBT-content verbannen door de Keniaanse overheid. Toch hoopte ik dat de overheid zich bij mijn film aan de grondwet zou houden. Toen dat niet zo bleek te zijn, hadden we het recht om een rechtszaak aan te spannen gebaseerd op de vrijheid van meningsuiting. Het verbod is hierdoor voor een week opgeheven. Zo kon de film in aanmerking komen als Keniaanse inzending voor de Oscars. Uiteindelijk is een andere film ingezonden, maar we hebben er wel een mooie week aan overgehouden waarin de film te zien was in Nairobi, Nebas, Cosomo en andere steden in Kenia. En alles was uitverkocht! Het was echt mooi om te zien dat het publiek niet bang was voor het onderwerp dat Rafiki aandraagt, ondanks het verbod. We zijn nog steeds bezig met de zaak, want uiteindelijk gaat het niet meer om de film, maar om de vrijheid van meningsuiting. Daar moet een beweging tegen ingaan en daar wil ik voor staan.’
Je doet dat onder andere met je eigen bedrijf, Afrobubblegum. Kan je daar iets meer over vertellen?
‘Afrobubblegum bestaat uit verhalenvertellers, kledingontwerpers, grafisch ontwerpers, muzikanten en nog veel meer kunstenaars die Afrika doorvoeren in hun kunst. Samen staan we voor gedurfde en nonchalante Afrikaanse kunst, gemaakt met plezier. Het mag allemaal wel wat minder serieus. Afrobubblegum is gemaakt met een speelse en kleurrijke kwast. We zetten het continent op de kaart met een grote dosis plezier en hoop.’