Foto's: Iris Duvekot
Hoe heet die ene Poolse zwartwitfilm over de Spaanse Inquisitie ook alweer? Bel Tom Ooms of Jan de Vries, en ze kunnen het je zo vertellen. Ooit leerden ze elkaar kennen op de dvd-afdeling van platenzaak Concerto in Amsterdam, later werden ze quizmasters van de Cineville Filmquiz, de moeilijkste filmquiz van Nederland. En nu brengen ze hun encyclopedische filmkennis in de praktijk als programmeurs van twee van de jongste filmtheaters van Cineville.
Jan begon in 2016 samen met Frank Groot de Rotterdamse bioscoop KINO. Tom werkt sinds twee jaar als programmeur bij LAB111 in Amsterdam. Het zijn bioscopen waar je ook goed kunt eten en feesten, met nog een overeenkomst: beiden bieden een tegendraads programma van filmklassiekers aan. Jan en Tom programmeren La planète sauvage naast Anchorman, Novecento naast Beverly Hills Cop. En er komt een opvallend jong publiek op af.
Hoe kijken Jan en Tom terug op tien jaar Cineville en wat voorzien ze voor de volgende tien? We spraken met ze af in LAB111 en legden ze vijf stellingen voor.
De nieuwe generatie laat zien dat iedereen juist heel erg in klassiekers is geïnteresseerd
1. Mijn eigen bioscoop bestieren was mijn ultieme jongensdroom.
Tom: ‘Ik kan me niet voorstellen dat ik er als kind van heb gedroomd om een bioscoop te programmeren.’
Jan: ‘Als je heel klein bent, droom je van iets romantischere beroepen. Maar ik moet zeggen dat eigen baas zijn in combinatie met films progammeren absoluut een droom is. Het is ook heel interessant om het in deze tijd te doen, omdat er door de digitalisering van oude films veel meer mogelijkheden zijn om er een eigen schwung aan te geven. Ik vind het te gek om te doen. Het is altijd raar om te zeggen dat je droom is uitgekomen als je er nog middenin zit, maar het zit flink in de goede richting.’
Tom: ‘Het tijdsgewricht waarin we zitten is heel interessant. Ik heb het idee dat we bouwen aan een nieuw soort filmcultuur die in Nederland lang op zijn gat heeft gelegen. De nieuwe generatie laat zien dat iedereen juist heel erg in klassiekers is geïnteresseerd en in hoe die zich tot nieuwer werk verhouden. Dankzij het internet kunnen mensen zo opzoeken wat Pawel Pawlikowksi vóór Cold War heeft gemaakt, en daar willen ze dan ook induiken. Er gebeuren in het buitenland ook dingen waar ik met heel veel liefde naar kijk en inspiratie uit haal. Bioscopen als Alamo Draft House in de VS, de Prince Charles in Londen.’
Jan: ‘Of Home in Manchester. Die vertonen een enorme schat aan klassiekers op een manier die niet academisch of museaal overkomt, maar juist highbrow en lowbrow combineert. Dat proberen wij ook te doen.’