Wat ga je volgende week doen, wat over een maand en wat over vijf jaar?
‘Volgende week ga ik in alle teams duiken. Er gebeuren hier heel veel verschillende dingen, en ik wil weten waar ieder team zich mee bezighoudt of tegenaan loopt. Over een maand heb ik alles overgenomen van Thomas. Ik vermoed dat hij veel meer doet dan hij denkt, dus daar moet ik dan vast nog inkomen. Iets verder in de toekomst heb ik voldoende kennis opgedaan om naar buiten te treden, de filmwereld in. De theaters, de filmfestivals, de conferenties. En het hele Europese netwerk. Ik ben erg benieuwd naar de gelijkenissen in andere landen, en de verschillen. Ik weet daar nog niet veel van, maar dat vind ik juist leuk.’
Vind je het niet ook spannend?
‘Ja, natuurlijk! Maar ik hou ervan om iets nog niet te kennen en er gaandeweg achter te komen hoe iets werkt. Dat heb ik al van kleins af aan. Voor mijn gevoel ben ik als kind naar ieder museum in Nederland geweest, van textielweverijen tot aquaria, en ik vond het allemaal even interessant. Er zit in bijna alles wel iets voor jou, en erachter komen wat dat is, dat vind ik leuk. Ik hou van film maar de wereld eromheen, de industrie, die is nieuw. In die ontdekkingstocht heb ik misschien wel het meeste zin.’
Je werkte hiervoor bij Stichting De Verre Bergen, een filantropische impact investeerder in Rotterdam. Hoe kwam je bij Cineville terecht?
‘Ik had het enorm naar mijn zin bij De Verre Bergen en wilde nog helemaal niet weg, maar toen ik werd geattendeerd op de vacature realiseerde ik me dat zo’n baan echt maar eens in de vijftien jaar vrijkomt. Toen moest ik er wel voor gaan. Ik kende Cineville wel – ik heb zelf ook heel lang een pas gehad en zit nog steeds graag op de app te klooien als ik naar de film wil. Ik vond het als merk altijd heel speels en leuk. Het voelde als een vriend: als Cineville iets tipte, dan wilde ik er sowieso heen. Maar ik had me nooit gerealiseerd hoe de klantenservice werkt, of dat er een heel contentteam is dat alle berichten maakt. Het voelde op de één of andere manier nooit als een organisatie, maar als iets heel persoonlijks.’
Heb je iets meegenomen vanuit je vorige werk, dat je ook voor Cineville wil inzetten?
‘Vanuit mijn vorige werk heb ik geleerd dat je niet alle maatschappelijke problemen in Rotterdam zelf kan oplossen. Ik was gewoon blij dat ik een steentje bij kon dragen. Ik hoop daar een zekere mate van bescheidenheid en nieuwsgierigheid aan te hebben overgehouden. Cineville bestaat al vijftien jaar, het is iets heel moois, ik ga dat heus niet meteen veranderen of omgooien. En ik denk ook niet dat ik het in één keer anders of beter kan doen. En iets dat ik hier ook denk te herkennen is een zeker enthousiasme en durf. Zo’n houding van ‘laten we het in ieder geval probéren’. Stapje voor stapje, leren en weer verbeteren.’
Ik heb veel respect voor wat er al is
Best een stap, van de sociale- naar de culturele sector. Is het een cultuurshock?
‘Niet echt. De overlap zit ‘m voor mij in het maatschappelijke. Film speelt een belangrijke rol in de wereld. Het is een manier om een publiek aan nieuwe ideeën te laten wennen, of nieuwe ideeën aan ze voor te leggen, en het is iets wat verbindt, waar je daarna met elkaar over kan praten. Je kan jezelf erin herkennen, of juist niet, waardoor je meer gaat nadenken over wie je bent en hoe de wereld om je heen werkt.’
Past Cineville daarom zo goed bij jou?
‘Wat we in ieder geval delen is een liefde voor film, en vanuit die liefde verder kijken. Iedereen die hier werkt wordt gedreven door de inhoud. Dus ja, dat trok me enorm. Daarnaast vind ik waar de organisatie nu staat heel interessant. In vijftien jaar is er iets opgebouwd dat voor iedereen leuk is: voor de gebruiker, die in aanraking komt met mooie dingen, en voor de theaters, die zich kunnen verenigen. Ik heb veel respect voor wat er al is. Dat een groep filmliefhebbers een oplossing heeft gevonden voor een sector die het zwaar had, gedreven door het feit dat ze het érg vonden dat die sector het zwaar had, dat vind ik een ongekende prestatie. Ik deel die drijfveer van het goed willen doen voor de filmtheaters, omdat het belangrijk is om onafhankelijke plekken te houden die kunnen vertonen waar ze zin in hebben, en waar de ervaring centraal staat. Parallel daaraan brengt Cineville een groep mensen bij elkaar door ze plekken en films te laten ontdekken die ze nog niet kennen. Een soort gateway voor goede film. En die twee dingen zijn naast elkaar ontstaan, niet vanuit een of ander potje, maar gewoon omdat Cineville een hele goede dienst levert. Dat is heel bijzonder, en ik wil diezelfde energie graag mee de toekomst innemen.’