Dat de verhalen van Haruki Murakami zich goed naar het witte doek laten vertalen, hebben Cineville-hits als Drive My Car en Burning al lang en breed bewezen. Regisseur Pierre Földes dook nog een stukje dieper in het oeuvre van de Japanse bestsellerauteur: in zijn nieuwe animatiefilm Blind Willow, Sleeping Woman smelt hij zes korte verhalen van Murakami samen tot één.
De film begint bij de aardbeving en de daaropvolgende tsunami van 2011 en volgt de impact van de ramp op drie inwoners van Tokio. De slapeloze Kyoko vlucht de stad uit, haar man Komura neemt een weekje vrij en gaat op zoek naar hun kat, en kantoormedewerker Katagiri krijgt bezoek van een praatgrage reuzenkikker, die hem nodig heeft om de stad te behoeden van een nieuwe ramp.
Terwijl de zes verhalen in en om elkaar heen duiken, komen we allerlei Murakami-cliché’s tegen: mysterieuze manic pixie dreamgirls, mannen die in Nietzsche-quotes spreken en katten die alleen in je verbeelding bestaan. Op en top Murakami dus, maar waarom eigenlijk? In deze podcastaflevering pluizen Jesse, Maan en Jente uit wat Murakami precies Murakami maakt, en waarom de wereld ooit massaal besloot zijn boeken te gaan lezen. Op zoek naar het ‘Murakami-element’, in Blind Willow én andere verfilmingen van zijn werk.
\
Deze films kwamen voorbij:
Burning (2019) - Lee Chang-dong
Drive My Car (2021) - Ryûsuke Hamaguchi
Blind Willow, Sleeping Woman (2023) - Pierre Földes
Spirited Away (2001) - Hayao Miyazaki
Tony Takitani (2004) - Jun Ichikawa
A Girl, She is 100% (1983) - Naoto Yamakawa
Norwegian Wood (2010) - Anh Hung Tran
The Second Bakery Attack (2010) - Carlos Cuarón
The Lobster (2015) - Yorgos Lanthimos
Mafia Mamma (2023) - Catherine Hardwicke
Twilight (2008) - Catherine Hardwicke
Return To Seoul (2022) - Davy Chou
Cairo Conspiracy (2022) - Tarik Saleh
Wat verder nog voorbij kwam:
Onze podcastaflevering over Drive My Car
Host: Jesse Heijnis
Aan tafel: Maan Meelker en Jente Buskes
Montage: Maan Meelker