Onze website heeft een nieuw jasje! Lees hier meer over de veranderingen.

Interview

Hoe maak je een droomscène van 90 seconden? Kijk maar naar de makers van Scenes in Cineville

Voor Scenes in Cineville verfilmden drie jonge Nederlandse regisseurs hun wildste idee. Alles mocht, niets was te gek. Het resultaat: Drama, Sexorcism en Hitte. Hoe verzin je zoiets? Hoe máák je zoiets? 

Wie jarig is trakteert, dus voor ons tienjarig jubileum gaven we Nederlandse talenten Noël Loozen, David-Jan Bronsgeest en Thessa Meijer een vrijbrief. Ze mochten hun wildste ideëen omvormen tot miniscènes van anderhalve minuut die online en in de Cinevilletheaters te zien zouden zijn. Geen lange verhaallijnen, geen reusachtige draaiboeken. Één los idee. En alles mocht. Het resultaat: Drama, Sexorcism en Hitte, drie kneitereigenwijze, prachtige korte films die alleen zij hadden kunnen bedenken. 

In Drama (‘een kleine film over een groot verdriet’) verzuipt een man in zijn eigen tranen. Sexorcism is een trippy horrormetafoor voor de duistere kant van de porno-industrie. En in Hitte, een bitterzoete ode aan zwoele zomers en nog zwoelere blikken, smelt Famke Louise met behulp van effecten van Rob's Prop Shop tot een hoopje Famke-ijs. Dat krijg je als je groot droomt. We vroegen aan de drie regisseurs hoe het was om die dromen terug te brengen naar negentig seconden, en van welke makers zij zelf een keer een vrijbrief zouden willen zien. 

Noël (met blauw mutsje) op de set van Drama, met DOP Tim Kerbosch

Je kreeg van ons een vrijbrief. Alles mocht. Waarom dan juist dit ene idee? 

Noël: ‘Ik liep al langer met het idee v00r Drama rond. Ik heb een boekje vol ideeën voor films, fotografie, videoclips, installaties etcetera. Deze scène stond bovenaan. Telkens als ik eraan dacht begonnen mijn handen te jeuken. Maar ik kreeg het idee niet aan bekende internationale bands verkocht. Zelfs niet als het nummer over liefdesverdriet ging. Treurig hè? Soms ben je zelf heel erg enthousiast over een idee, maar ben je de enige die het wil maken. Eindelijk kon ik het idee tot leven brengen. Mijn ultieme treurspel.’

Soms ben je zelf heel erg enthousiast over een idee, maar ben je de enige die het wil maken

David-Jan: ‘Het was al een lange tijd een droom om verschillende genres zoals porno en horror met elkaar te vermengen en te kijken wat het oplevert qua filmische beleving. Sexorcism heeft een grote wereld geopend waar ik op dit moment op door aan het schrijven ben. De personages hebben me niet meer los gelaten, ik zou ze een groter bestaansrecht willen geven in een langere versie.’

Thessa: ‘Vorig jaar kregen we net als dit jaar te maken met een extreme hittegolf. Ik wilde daar iets mee doen en kreeg een idee over klimaatverandering waarin onder andere smeltende mensen voorkwamen. Mijn ideeën beginnen vaak rondom zo'n beeld en groeien dan door, maar in dit geval kwam het niet veel verder. Het bleef een beetje hangen en op de plank liggen. Toen ik van Cineville de opdracht kreeg om één scene te maken, doken die smeltende mensen weer op. Nu de druk van een lange en serieuze verhaallijn eraf was, kon ik veel losser nadenken. Zo verdween de klimaatverandering een beetje op de achtergrond, zoals dat wel vaker gaat helaas, en was er ineens ruimte voor mierzoete romantiek.’

Best lastig om in zo'n korte tijd zo'n idee uit te voeren. Het moest snel, met weinig budget. Wat is je het meeste bijgebleven van het maakproces?

Thessa: ‘Het was inderdaad een behoorlijk ambitieus project met heel veel uitdagingen voor de hele cast en crew. Iemand laten smelten is best ingewikkeld en duur, dus alle departementen moesten heel goed samenwerken om het geloofwaardig in beeld te krijgen. Alles kwam voor mij heel mooi samen toen Daniël Kolf (die de ijscoman speelt, red.) tijdens de draaidag van het speciaal gemaakte Famke-ijs moest proeven en bijna over zijn nek ging. Hij vond het heel vies.’

Daniël Kolf: niet zo'n lekker ijsje

Daniël Kolf vond het speciaal gemaakte Famke-ijs heel vies

Noël: ‘Het was een productionele uitdaging, maar doordat ik met fantastische, professionele mensen samenwerk is het toch gelukt. Zoals bijvoorbeeld Fenna Breitbarth die hoogzwanger de productie deed. Nelli Bodt en Peggy de Bruin, het geweldige art team. Tim Kerbosch mijn geliefde DOP, Marco Maas de stuntman en Daan Meeuwig die de auto waterproof heeft gemaakt. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik vergeet natuurlijk heel veel mensen nu te noemen, maar ze weten wie ze zijn. Drama is gelukt doordat er zoveel liefde in gestopt is. Ons enige doel was om de scène zo mooi mogelijk te maken.’

‘Als test lieten we de BMW voor de shoot vollopen met water. Dan wordt opeens zo’n echte auto een speelgoedautootje dat je probeert dicht te lijmen. Het water spoot echter uit alle gaten. En dat zag er eigenlijk ook al mooi uit.’

De BWM vol water op de set van Drama

‘Hier zie je hoe de auto met water wordt volgegoten en het dak ervan af is. De boswachters van Wandelbos Groenendaal hebben ons enorm goed geholpen. Er moest een tank van 35 duizend liter water naar de locatie gebracht worden, maar die bleef onderweg vastzitten in de modder. De boswachters hebben een extra lange brandslang gemaakt, zodat het water alsnog bij onze auto kon komen. Achter in de auto zat een duiker die acteur Guido Pollemans (wat een held!) af en toe van zuurstof moest voorzien. Je kan in de film de duiker ook zien zitten, althans je ziet zijn belletjes op de achterbank.’ 

David-Jan: ‘De ambitie vanuit het team was groots en lekker goor, duister en bizar. Naast de aankleding van de film, waarin we qua budget echt de grenzen hebben opgezocht, vond ik het casten op fetishfeest Wasteland een hoogtepunt. Charlie Chan Dagelet speelt de hoofdrol maar het grootste gedeelte van de cast komt uit die magische avond op Wasteland. Ze hebben zich zo kwetsbaar opgesteld en me echt toegelaten in hun beleving.’ 

Voor welke speelfilm zou jouw scène de perfecte voorfilm zijn?

Noël: ‘Pity, een mooie maar ook geestige Griekse film over zelfmedelijden.’

David-Jan: ‘Gaspar Noe's Enter the Void! Een dynamisch visueel spektakel waarvan ik denk dat het publiek deze film wel kan waarderen.’

Thessa: ‘Charlie and the Chocolate Factory. Ook eetbaar en een beetje weird.’

Het casten op fetish feest Wasteland was een hoogtepunt

 

Van welke regisseur zou jij een ultieme vrijbrief willen zien?

David-Jan: ‘Documentairemaker Bert Haanstra, een leipe documentaire from beyond his grave: Alle Dood.’

Thessa: ‘Veel van mijn lievelingsregisseurs zijn heel eigenzinnig en maken naar mijn idee al precies wat ze willen maken. Dus ik ga voor Olivia Wilde van Booksmart, die film vond ik heerlijk en er zaten een aantal super originele ideeën in. Daar heeft ze er ongetwijfeld meer van.’

Noël: ‘Ik denk dat die van Ulrich Seidl wel verrassend kan zijn.’  

Stel, we geven je in plaats van een vrijbrief een titel en daar mag je een film omheen verzinnen. Als je dan de titels van de twee andere scènes zou krijgen, waar zou jouw scène dan over gaan?

Thessa: ‘In eerste instantie zou Hitte een musical worden. Dat is niet gelukt. Waar Sexorcism Drama over gaat weet ik niet, maar wel dat er veel gezongen en synchroon gedanst moet worden.’

David-Jan: ‘Hitte. Op een naaktcamping in Texel heerst een abnormale hittegolf. Een zonsverduistering biedt verkoeling en iedereen lijkt opgelucht. Als de zon echter verdwenen is blijkt dat onder de campinggasten een sekte met kannibalen schuilt die al jaren op dit moment heeft gewacht.’ 

Noël: ‘Uit de losse pols: Sexorsism: een arme boer heeft maar één stier. Deze stier is neerslachtig en heeft geen zin meer in het voortplanting process. De boer vraagt een bevriende boerin om hulp. Hitte: Hitte is een meisje. Ze is ijskoud in haar gedrag. Totdat ze echt bevriest en iemand anders haar moet opwarmen.’

David-Jan (onder) op de set van Sexorcism

En tot slot: wat kunnen we de komende tijd van je verwachten?

David-Jan: ‘We hebben net onze eerste draft van de lange versie van onze horrorshort Meet Jimmy ingeleverd bij Paramount Pictures. Zij gaan het nu eerst lezen en dan horen we direct wanneer we wat mogen gaan doen. Tim (Koomen, scenarist en producent, red.) en ik zijn intussen verder aan het schrijven aan onze volgende schurende horror film: Mambo. Uiteindelijk wil ik naast enge studiofilms lekkere hardcore horror blijven maken, om te zien waar de grenzen van dit genre liggen. Mambo wordt ontwikkeld in samenwerking met Kaap Holland.’

Het maken van Hitte heeft mij doen inzien dat ik deze stijl heel leuk en bevrijdend vind

Noël: ‘Ik ben druk bezig met het schrijven van mijn eerste speelfilm. Ook ben ik bezig met het uitwerken van mijn eerste fotografieboek, waarbij ik mijn visioenen over mijn eigen dood in scène zet: The End.’

Thessa: ‘Op dit moment ben ik de korte film Nervosa aan het afronden, een film over een beklemmende vriendschap met in de hoofdrollen Nora el Koussour, Merel Pauw en Sarah Janneh. Die film gaat in september in première op het Nederlands Film Festival en wordt in het najaar uitgezonden bij de NTR. Het maken van Hitte heeft mij wel doen inzien dat ik deze stijl heel erg leuk en bevrijdend vind. Ik heb een heel pril idee voor een speelfilm wat in dezelfde suikerspinhorrorvibe doorgaat. Die ga ik de komende tijd ontwikkelen en dat zal wel even duren. Dus als je het komende jaar weinig van me ziet is dat een goed teken, dan komt er iets langers aan!’


De scènes van Thessa, David-Jan en Noel zijn ook hier allemaal te zien.  

Lauren

Lauren is naast haar werk voor Cineville ook programmeur bij Imagine Film Festival en neemt overal haar stokoude camera mee naar toe. Ze houdt van heksen, muziekdocumentaires en alles dat larger than life is, en heeft een geheim keldertje vol B-horror.

Gerelateerde films

Charlie and the chocolate factory (2005)

Tim Burtons verfilming van het legendarische boek van Roald Dahl, met Johnny Depp als chocolade-weirdo Willy Wonka.

Enter the Void

Een bad trip met happy end. Van Gaspar Noé.

Tip van Peter

Pity

‘Kan ik wel écht medelijden hebben met personages op een bioscoopscherm? Pity zette me aan het denken.’