Waarom een verhaal over een tienervader?
‘Ik was in Thailand en ik was net moeder. Mijn zoontje was anderhalf, dus ik zat nog een beetje in het babygebeuren. En toen plopte er ineens een plaatje in mijn hoofd op. Ik zag een fotootje van een jongen op een brommer met een baby in een draagzak, en ik dacht: wow, dat is een tof beeld. Op dat moment kwam alles bij elkaar: die foto, mijn ervaring als moeder en mijn ervaring met jongerenseries. Toen ben ik het allemaal uit gaan schrijven.’
‘We hebben veel onderzoek gedaan naar tienervaders en kwamen erachter dat er weinig te vinden is. Het is een beetje een onderbelicht onderwerp. Het draait in series, films en documentaires bijna altijd om de tienermoeders. Dat is wel aan het veranderen, maar er blijven best veel vooroordelen over tienervaders. Dat ze luie klootzakken zijn bijvoorbeeld. Ik vond het belangrijk om dat beeld bij te stellen.’
In je film is de moeder helemaal niet aanwezig.
‘Het was altijd het plan om haar niet in beeld te hebben. Ze heeft een tijdje in het script gestaan, maar dat hebben we er weer uitgehaald. Het is veel mooier als het zíj́n reis is.’
De volwassen ouders in de film lijken niet echt blij om kinderen te hebben.
‘Vooral als je moeder bent, word je doodgegooid met adviezen over goed ouderschap. Ik hoorde alleen maar verhalen van mensen die hun baby in hun armen kregen en gelijk op een roze wolk zaten. Zelf moest ik best wel wennen aan het moederschap. Ik had zoiets van: dit is dus mijn kind… dat moet ik dan maar aannemen. Ik had ook een behoorlijk traumatische bevalling. Dat zal er wel iets mee te maken hebben.’
Ik wilde het randje opzoeken: dat je als kijker echt denkt dat het gevaarlijk wordt
‘Ik vind het belangrijk om het ouderschap te bevragen en een licht te schijnen op de moeders die niet vanzelfsprekend enorm ‘moeder’ zijn. In films is het vaak zo dat je óf een perfecte ouder hebt die de hele dag met diens kindje speelt óf het is iemand die heel slecht voor diens kind zorgt. Ik wilde iets maken dat in het midden zit. Volgens mij zijn er heel veel ouders die maar een beetje aanklooien. Een foutloos ouderschap bestaat niet.’
De film speelt zich af in de tijd van nu, maar toch voelde het Y2K. Noah loopt zijn slaapkamer in, gaat op bed liggen en begint te masturberen op een poster van een naakte vrouw op het plafond. Wie doet dat nog?
‘Ik heb altijd heimwee naar vroeger. Dat komt vooral door het internet en al die schermen en hoe verslaafd we eraan zijn. Iedereen wordt er ingezogen. Ik wil ontzettend graag terug naar de goede ouwe tijd. Ik hou ook niet van schermen in films. Dus Paradijs speelt zich wel af in het nu, maar het is met een nostalgisch sausje eroverheen.’
Noah is een aspirant-rapper. Hij rapt: ‘Ik heb een speedboat in de Maas gelegd, ik heb een hard broodje met kaas belegd, ik heb je naam in een lijntje sos gezet.’ Hoe kom je bij zo’n tekst?
‘Dat nummer is van mijn broer Bo. Hij heeft alle muziek gemaakt en had dit liedje nog liggen. Op een gegeven moment liet hij het me horen. Ik vond het wel wat hebben en vroeg hoe hij erop was gekomen. Hij zei: ‘Ik zat gewoon te denken van, als ik een speedboot had en ik ‘m in de Maas zou leggen, wat zou ik dan meenemen?’ Dat het antwoord een broodje kaas was, was voor hem heel logisch.’
Mijn stressgehalte was behoorlijk hoog iedere keer dat Noah op z’n scooter reed met de baby op schoot.
‘Die scènes moesten heel realistisch zijn, anders groei je niet mee met Noah, die zich ontwikkelt van kluns naar een liefdevolle vader. Dus ik wilde het randje opzoeken: dat je als kijker echt denkt dat het gevaarlijk wordt. De scènes waarin hij rijdt zijn opgenomen met een pop. Als we de baby in beeld wilden, dan filmden we het met een lowrider. Het is nooit gevaarlijk geweest. De ouders waren er altijd bij, samen met de babybegeleiders.’