La bonne épouse (nu te zien op Vitamine Cineville) wordt aangeprezen als ‘emancipatie komedie’ (spatiegebruik niet het mijne), dus ik dacht: die moet ik zien! ‘Emancipatie komedie’ [sic] is tenslotte my middle name. Een paar weken geleden ging ik naar Misbehaviour, eveneens een E. K., (denk ook aan Made in Dagenham, of – wel wat beter uitgevoerd, Battle of the Sexes) en dus vond ik het tijd voor een analyse van het genre. Bij deze: de regels anno 2020 van een feelgood gelijkheidssprookje.
La bonne épouse, ‘de goede echtgenote’ (simplistische vertaling, wel de mijne), gaat over een huishoudschool aan de vooravond van de revolutionaire lente van 1968 waarin het feminisme een sprong neemt. Opeens is het gedaan met het opleiden van jonge meisjes tot zichzelf wegcijferende echtgenotes. Een meisje blijkt ook een mens! Terwijl de leerlingen van het instituut steeds sterker in opstand komen tegen de seksistische rollen die zij in de toekomst dienen te vervullen, maakt directeur Juliette Binoche, die ik gewoon Juliette Binoche ga noemen, haar eigen emancipatoire ontwikkeling mee. In Misbehaviour gaat het om de strijd van activist Keira Knightley tegen de achtergrond van de Miss World-verkiezing in 1970, in verder een vergelijkbaar emancipatiedecor. Bij deze de ingrediënten van het genre, en waarom een dergelijk narratief échte emancipatie geen stap vooruit helpt – integendeel.
1. Een nette dame
Net als in Misbehaviour is de hoofdpersoon van La bonne épouse een ietwat benepen en keurige witte vrouw die door de ‘echte’ feministen (lees: moderne sixties-leerlingen van de huishoudschool, of in het geval van Misbehaviour, een groepje revolutionaire krakers) moet worden overgehaald om voor de rechten van de vrouw op te komen. In het begin is ze ofwel timide, ofwel best tevreden met haar inferieure positie in de rangorde.
Je mag dus best een feminist in de hoofdrol zijn, maar je moet er wel goed uitzien
De ontwikkeling tot kalme en verstandige feminist gebeurt met horten en stoten en hier een daar een klein conflict, maar uiteindelijk worden alle vrouwen – kraker én huisvrouw – het erover eens: het is gedaan met het patriarchaat! In La bonne épouse doet Juliette Binoche haar parels af en trekt ze zelfs – in een lang uitgesponnen scène – een broek aan: volgens de makers van deze film hét ultieme symbool van haar stap naar liberté, égalité en sororité. Belangrijk: deze vrouwen zijn altijd knap, goedgekleed en de redelijkheid zelve.