
Spoorloos
- Regie
- George Sluizer
- Met
- Bernard-Pierre Donnadieu, Gene Bervoets, Johanna ter Steege
- Duur
- 108 min.
- Jaar
- 1988
- Taal
- Nederlands, Frans, Duits
‘Obsessie kan ook iets moois zijn, want ik laat deze film echt nooit meer los. Ik zou ’m het liefste in een doosje willen doen.’
Verfilming van Tim Krabbé's boek Het gouden ei, waarin een jonge vrouw tijdens een vakantie naar Zuid-Frankrijk verdwijnt bij een pompstation. Winnaar Gouden Kalf voor beste film en volgens Stanley Kubrick (en ons) een van de engste films ooit.
Op weg naar een fietsvakantie in Zuid-Frankrijk staat de relatie van Rex en Saskia al een beetje op knappen. Een pitstop bij een pompstation lijkt de twee lovebirds weer dichter bij elkaar te brengen, tot Saskia een colaatje gaat halen en niet meer terugkomt. Rex begint aan een obsessieve zoektocht, waarmee hij zichzelf steeds verder in de problemen brengt.
In 1993 maakte George Sluizer een Amerikaans remake van zijn eigen film: The Vanishing, met onder anderen Jeff Bridges, Kiefer Sutherland en Nancy Travis.
‘Eng: op fietsvakantie met je verkering die misschien niet zo lief is als hij lijkt. Ook eng: je vriendin die even een colaatje gaat halen bij het tankstation en nooit meer terugkomt. Supereng: weten wie het gedaan heeft, maar niet waarom. En echt doodeng: zó geobsedeerd raken door een verdwijning dat je er helemaal gek van wordt. George Sluizers klassieke thriller Spoorloos, gebaseerd op leeslijst-boek Het gouden ei en volgens Stanley Kubrick en talloze andere filmmakers de spannendste film óóit, herdefinieerde 36 jaar geleden wat eng is. Wat Jaws deed voor het strand, Ringu voor televisies en The Babadook voor trenchcoats, deed deze film voor pompstations aan de Route du Soleil, waar Rex zijn geliefde Saskia gedwongen moet achterlaten. Maar Spoorloos is meer dan een slimme thriller. Het is een nostalgische gids voor een eighties vakantie in Europa, met het dierenspel spelen op de snelweg en heel veel pastelgeel; een vroeg voorbeeld van onze true-crime-honger en de vraag of we echt alles moeten willen weten; en een tijdloze analyse van mannelijke obsessie en claustrofobische fantasieën. Klampt Rex zich vast omdat hij oprecht om Saskia geeft, of omdat hij het niet uit kan staan dat hij niets te zeggen had over dit stukje van haar verhaal? Was hun relatie wel zo tof als hij het zich inbeeldt? En zoekt hij echt naar antwoorden, of naar vergiffenis? Hoe dan ook: obsessie kan ook iets moois zijn, want wij laten deze film echt nooit meer los. We zouden ’m het liefste in een doosje willen doen.’