
Anomalisa
- Regie
- Charlie Kaufman, Duke Johnson
- Duur
- 90 min.
- Jaar
- 2015
- Taal
- Engels
‘Sorry buurman en buurman, stopmotion blijkt gemaakt voor existentiële crisis.’
De zakenreis van klantenservice-expert Michael is één eenzaam tranendal: van het praatje met de taxichauffeur vanaf het vliegveld, tot de mislukte afspraak met een ex in de lobby, al zijn pogingen tot contact lopen vast.
Doordat Michael en alle andere personages door stopmotionpoppen zijn vertolkt (met allemaal dezelfde stem) wordt de vervreemding voelbaar: iedereen is steeds even mens en dan weer onverbiddelijk pop. Of toch robot? Op het nippertje hoort Michael dan toch die éne stem die de verlossing lijkt: Lisa. Zij breekt door zijn droefenis met haar vertolking van Cyndi Laupers' Girls Just Wanna Have fun. Ook regisseur Charlie Kaufman (Synecdoche, New York en scenarist van Eternal Sunshine of the Spotless Mind) wil soms gewoon plezier maken.
‘Wat betekent het om mens te zijn?' Die vraag stelt Anomalisa's verwarde klantenservicegoeroe Michael Stone zichzelf en zijn toehoorders op een congres. Het is dezelfde vraag die regisseurs van stopmotionfilms zich stellen, omdat ze bij het animeren van hun mini-mensjes over de kleinste bewegingen moeten nadenken. Charlie Kaufman (scenarist van Being John Malkovich en Eternal Sunshine of the Spotless Mind) en Duke Johnson, de makers van Anomalisa, stuurden hun poppen rechtstreeks de uncanny valley in. Het is de zone van het net-niet-menselijke, die we kennen van onbedoeld griezelige familiefilms als The Polar Express met een digitale Tom Hanks. Maar Anomalisa is niet voor de kleintjes. Het is een zeldzaam mooie film over eenzaamheid en depressie. De wereld waarin Michael zijn weg niet meer vindt, voelt voor de kijker door de realistische miniaturen net zo bevreemdend als hij hem ervaart. Sorry, buurman en buurman - stopmotion blijkt gemaakt voor existentiële crisis.’