Door Christiaan Boesenach, Jesse Heijnis en Emma Curvers
Anomalisa
De zakenreis van klantenservice-expert Michael is één eenzaam tranendal: van het praatje met de taxichauffeur vanaf het vliegveld, tot de mislukte afspraak met een ex in de lobby, al zijn pogingen tot contact lopen vast. Doordat Michael en alle andere personages door stopmotionpoppen zijn vertolkt (met allemaal dezelfde stem) wordt de vervreemding voelbaar: iedereen is steeds even mens en dan weer onverbiddelijk pop. Of toch robot? Op het nippertje hoort Michael dan toch die éne stem die de verlossing lijkt: Lisa. Zij breekt door zijn droefenis met haar vertolking van Cyndi Laupers' Girls Just Wanna Have fun. Ook regisseur Charlie Kaufman (Synecdoche, New York en scenarist van Adaptation) wil soms gewoon plezier maken. (EC)
Te zien vanaf 25 februari
Hail, Caesar!
Never change a winning team! Nou ja, misschien een paar van de acteurs dan, moeten de Coens (Fargo, No Country for Old Men) gedacht hebben. Want naast vaste verschijningen van George Clooney, Josh Brolin en Frances McDormand zien we ditkeer ook Scar-Jo, Ralph Fiennes en Jonah Hill, om maar wat leden van deze bijna pocherige cast te noemen. We zijn in het Hollywood van de jaren vijftig, waar de hoofdrolspeler in een film over Caesar, Baird Whitlock (Clooney), in een katerige bui wordt ontvoerd en door ‘fixer’ Eddie Mannix (Brolin) gered moet worden van imagoschade. Maak ons gek. (EC)
Te zien vanaf 18 februari
Francofonia
Als een overgekwalificeerde geschiedenisleraar die geen boodschap heeft aan tentamenstof, associeert regisseur Alexander Sokurov (Russian Ark) in Francofonia vrijuit over de historie van musea in het algemeen en die van het Louvre in het bijzonder. Wat hebben Napoleon Bonaparte en zeevaarder Dirk - die vanuit Rotterdam onderweg is met een containerschip vol kunstschatten - met elkaar te maken? Van wie is kunst, waarom ga je ervoor in de rij staan en waarom zou je het verslepen van de ene, naar de andere kant van de wereld? Via prikkelende archiefbeelden, stukjes nep-docu, vergezichten van Parijs en subtiele special effects, speurt Sokurov naar een antwoord. (JH)
Te zien vanaf 4 februari
The Assassin
De Taiwanese filmmaker Hou Hsiao-Hsien (Le voyage du ballon rouge) heeft z’n sporen wel verdiend, maar één genre miste nog in zijn oeuvre: de wuxia, de populaire Chinese martial-artsfilm. Met The Assassin maakte hij er eindelijk een, maar natuurlijk wel op z’n Hsiao-Hsiens. We krijgen niet zoals gebruikelijk het ene na het andere spectaculaire gevecht te zien; veel vaker komt het spektakel van de verstilde beelden en oogstrelende kleurenpaletten. Dat de missie van de sluwe huurmoordenares niet helemaal goed uit de verf komt, maakt dan eigenlijk niets meer uit. Op het Filmfestival van Cannes konden ze deze ‘vechtfilm’ ook wel waarderen: Hou Hsiao-Hsien won daar vorig jaar de prijs voor Beste regisseur. (CB)
Te zien vanaf 25 februari
Beyond Sleep
W.F. Hermans’ boekenlijstklassieker Nooit meer slapen verfilmen – ga er maar aan staan. Regisseur Boudewijn Koole, die eerder internationaal succes had met Kauwboy, weet de reis van de naïeve student Alfred Issendorf door het niets ontziende Noorse landschap overtuigend te verbeelden. Issendorf (een prachtrol van Reinout Scholten van Aschat) is op zoek naar meteorieten, en krijgt daarbij hulp van expeditiegenoot Arne (Pål Sverre Hagen). Tijdens zijn zoektocht naar wetenschappelijke erkenning, wordt Alfred de spil van een noodlottige trip door het natuurgeweld. In een landschap waar muggen het voor het zeggen hebben, horen misschien wel helemaal geen mensen thuis. (CB)
Te zien vanaf 11 februari