Onze website heeft een nieuw jasje! Lees hier meer over de veranderingen.

Achtergrond

Een tegen allen: Werner Herzogs liefde voor gekkenwerk

Deze zomer spelen er drie klassiekers van Werner Herzog in Cineville en opent Eye de tentoonstelling Werner Herzog – The Ecstatic Truth. Cineville-redacteur Christiaan duidt de man wiens Duitse accent we horen in onze spectaculairste dromen.

Wie de naam Werner Herzog noemt, loopt het risico met een van de talloze anekdotes uit zijn rijke filmcarrière om de oren te worden geslagen. Er gaan de wildste verhalen rond. Hij zou acteur Klaus Kinski tijdens de opnames van Aguirre (1972) onder schot hebben gehouden. Hij at zijn eigen schoen op na een weddenschap met documentairemaker Errol Morris (te zien in de korte documentaire Werner Herzog Eats His Shoe). Hij werd neergeschoten tijdens een interview. Hij zat op een haar na aan boord van een neerstortend vliegtuig – over de enige overlevende maakte hij de korte docu Wings of Hope. Herzogs biografie lijkt een grote mythe, waarin willekeurige krachten hem het leven zuur proberen te maken.

Dat sprookjesachtige zit er van jongs af aan in. Hij werd in de oorlogsjaren als Werner Stipetić geboren in Duitsland, en groeide geïsoleerd op in een dorpje in de bergen. Zonder stromend water, en al helemaal zonder film. Tot een rondreizende filmoperateur hem films liet zien over Inuit en Pygmeeën, en zijn liefde voor bewegend beeld hem bracht naar de grote stad, waar hij als autodidact met een encyclopedie en een gestolen 35mm camera zijn eerste stapjes als filmmaker zette. Daar moest nog een interessante achternaam én een aangedikt Duits accent bij, en niet veel later stond Herzog met gelijkgestemde markante figuren als Rainer Werner Fassbinder en Wim Wenders aan het roer van een lichting vernieuwende Duitse filmmakers. 

Herzog had een personage in zijn eigen films kunnen zijn

Herzog had een personage in zijn eigen films kunnen zijn. Als filmmaker is hij geobsedeerd door eenlingen zoals hijzelf, de vreemde eenden die het allemaal net even anders doen dan de rest van de wereld. Zijn oeuvre kent vele voorbeelden, maar de meest archetypische is toch wel Timothy Treadwell uit Grizzly Man. De man die tussen de grizzlyberen leefde en ze beter wilde begrijpen dan alle anderen. Hij kampeerde in berenland, bestuurde en imiteerde hun gedrag, en kon zo ‘veilig’ tussen de gevaarlijkste dieren op aarde bivakkeren. Treadwell bekoopt het onvermijdelijk met zijn leven, maar Werner Herzog heeft zichtbaar liefde voor dit gekkenwerk.

Want juist die gekken laten de mensheid in puurste vorm zien. Zij maken zichtbaar hoezeer de mens onderworpen is aan natuurkrachten. Zij zijn de onderwerpen in documentaires als Encounters at the End of the World, over een afgelegen onderzoeksstation in Alaska, in fictiefilms als Fitzcarraldo, over een avonturier (Klaus Kinski) die vastbesloten is een operahuis te bouwen in de Peruaanse jungle, en de historische figuur Kasper Hauser, de ‘wilde’ jongen die opgroeide in een donkere kelder, en een inspiratiebron vormde voor The Enigma of Kasper Hauser.

Tip van Christiaan

Fitzcarraldo

Een verbluffend avontuur van Werner Herzog.

De eenling heeft geen vrienden, alleen vijanden. De titel van Herzogs autobiografische boek Ieder voor zich en God tegen allen is tekenend voor wat zijn levensmotto lijkt te zijn. Al heeft God soms de vorm van verwoestende vulkanen (Into the Inferno en The Fire Within), ondoordringbare jungles (Aguirre, Fitzcarraldo, Wings of Hope, Rescue Dawn en Little Dieter Needs to Fly), of anders wel het universum zelf, dat er met een meteorietinslag zomaar een einde aan kan maken (Fireball). ‘I believe the common denominator of the universe is not harmony, but chaos, hostility, and murder,’ klinkt het in Lessons of Darkness, terwijlHerzogs camera zich richt op brandende olievelden in de woestijn. Herzog is niet geïnteresseerd in het hoe en waarom van de dingen, juist de verwoestende krachten zelf vormen het weefsel van zijn werk. 

Verwoestende krachten vormen het weefsel van zijn werk

De onhandelbare Klaus Kinski, de grizzlyman en de geliefden die dansen op de vulkaan hebben wat gemeen: ze kunnen rekenen op de fascinatie van Wener Herzog. Hij toont hun dikwijls falende pogingen grotere krachten te slim af te zijn, maar is als filmmaker zelf altijd net zo betoverd door hun durf en het gevaar. Herzog is immers precies zo’n zelfde berentemmer, die zelf ook bereid is om een schip over een Peruaanse berg te trekken. Maar is hij krankjorum, of is de wereld om hem heen dat juist? In wezen maakt het niet uit, lijken al die gekken uit Herzogs oeuvre te willen zeggen, we staan er uiteindelijk toch alleen voor en gaan met z’n allen ten onder.

Christiaan Boesenach

Christiaan Boesenach is sinds 2013 redacteur bij Cineville. Hij kijkt films op elk onbewaakt ogenblik dat hij niet met boeken bezig is (en andersom). Hij heeft A Space Odyssey 2001 keer gezien, huilt nog steeds om die scène dat E.T. bijna doodgaat en ervaart het leven sindsdien als een hele lange Béla Tarr-long take.

Gerelateerde films

Aguirre, der Zorn Gottes

Werner Herzog jaagt Klaus Kinski als Spaanse conquistador over de bergen en rivieren van Peru.

Tip van Christiaan

Fitzcarraldo

‘Onder steeds krankzinniger operagezang gaat de boot van Werner Herzog en Klaus Kinski bergopwaarts.’