Foto's: Getty Images
01.37: Het is zondagnacht, 01.37 uur, en de foyer van De Balie zit vol met filmliefhebbers die blijkbaar op maandagochtend niet naar hun werk hoeven. Of het ervoor over hebben om over een paar uur ongelooflijk brak aan te komen zetten, dat kan natuurlijk ook. De jaarlijkse Oscaruitreiking (sorry, de Academy Awards natuurlijk!) vindt namelijk plaats op het heerlijke tijdstip van twee uur ’s nachts Nederlandse tijd, en, omdat Hollywood nou eenmaal dit effect heeft, zijn er dwazen zoals wij die veel te invested zijn in de vraag wie dit jaar de blote gouden mannetjes mee naar huis mogen nemen. Terwijl iedereen luistert naar de introductie van het panel (jazeker, er is een panel!) zijn wij in een hoekje van De Balie op Valentijns telefoon een illegale livestream aan het bekijken van de rode loper, want eerlijk gezegd zijn we op dit moment nog vooral bezig met de Vraag der Vragen, de ware reden waarom we op dit tijdstip nog wakker en vol adrenaline zijn:
Wat heeft Lady Gaga aan?
Onze livestream valt er de helft van de tijd uit én wordt constant onderbroken door reclames (Amerikaanse reclames zijn echt een verschrikking, FYI), dus terwijl Valentijn ‘lady gaga oscars 2019’ googlet, googlet Fien ‘lady gaga red carpet oscar’ en alle varianten daarop.
Een Amerikaan met glimmende tanden maakt reclame voor een Cadillac SUV. Op Google komen red carpet looks voorbij van Rachel Weisz in rood latex (heel chill), Melissa McCarthy in een zwart-wit broekpak (ook heel chill), Dame Helen Mirren in een magenta jurk (eveneens heel chill) en Glenn Close in een enorme gouden kimono (?) (gelukkig kan ze wél acteren). Nog drie minuten te gaan tot het begin van het evenement en geen Lady Gaga in zicht. In de foyer maakt het panel plaats, want de show gaat nu echt beginnen.
Hallo? Gaga?
**
01:57: Oké. Het blijkt dus dat Lady Gaga al die tijd al in de zaal zat. De jurk is een fiasco: het lijfje met die overdreven heupen is supermooi, maar waarom daar vervolgens een soort begrafenisgordijn onder hangt? What the hell. Gaga, heel het award-seizoen al best dressed, heeft wat haar looks betreft duidelijk te vroeg gepiekt.
Gaga, heel het award-seizoen al best dressed, heeft wat haar looks betreft duidelijk te vroeg gepiekt
02:00: En dan opent deze show ook nog met een Queen-tribute! Een tragische start, kunnen we wel zeggen. Freddy Mercury is natuurlijk niet meer, dus Adam Lambert zingt in zijn plaats. Conclusie: Adam Lambert is geen Freddy Mercury.
02.15: Twee onsamenhangende observaties: 1) Als je de livestream kijkt zie je pas écht hoezeer dit één groot ons-kent-ons-wereldje is en 2) in het leadertje met fragmentjes uit alle films die het afgelopen jaar zijn uitgekomen, zitten drie (!) scènes uit Mamma Mia! Here We Go Again. Gelukkig maar. Voor Fien toch wel de film van het jaar.
02.16: Best Supporting Actress gaat naar Regina King en haar rol in If Beale Street Could Talk. Ze bedankt alle andere genomineerde vrouwen. Volgens Valentijn doen vrouwelijke winnaars dit vaker: alle andere vrouwen in hun ‘categorie’ bedanken. Hypothese: winnende vrouwen bedanken andere vrouwen, winnende mannen bedanken zichzelf.
Best Documentary gaat naar Free Solo, een duizelingwekkende docu over een rotsklimmer. De makers zijn een getrouwd stel en hebben dit jaar de primeur van Eerste Awkward Speech van de avond. De vrouw vergeet de naam van één van hun kinderen. Valentijn: Het zal de hoogtevrees wel zijn.
Best Hair & Make-Up gaat naar Vice. Volgens Fien is dit een saai biopic-cliché, bekende mensen naschminken is blijkbaar een gegarandeerde winnaar.Best Costume Design wordt gepresenteerd door Brian Tyree Henry en Melissa McCarthy in een gewaad met zeventien knuffelkonijnen erop geborduurd, natuurlijk als verwijzing naar onze favoriete film The Favourite. Hoera voor Melissa McCarthy en haar zelfspot! Dit is de enige categorie waar één persoon twee keer genomineerd is – Sandy Powell voor The Favourite en Mary Poppins Returns. Extra lullig dus dat de Oscar níét naar haar gaat. Gelukkig wint Ruth Carter voor Black Panther en is het eerste wat ze in haar speech zegt ‘It’s been a long time coming.’ Yes. #OscarsNotSoWhiteThisYear?
Best Cinematography gaat naar Alfonso Cuarón.
02:40? We weten het niet meer (te sterke focus op M&M’s en cola om in leven te blijven op deze ontijd): Jennifer Hudson zingt een sterkevrouwenlied uit de documentaire RBG, over Ruth Bader Ginsburg. Het begint oké maar eindigt heel vals. Valentijn: Ruth Bader Ginsberg draait zich om in haar graf. Of is ze nog niet dood?
...
Ah, de geluidscategorieën komen er aan.
Don’t wanna feel another touch, don’t wanna start another fiiiiiire. Fien is fan van A Star Is Born. Valentijn vraagt zich af of Lady Gaga die ‘other touch’ überhaupt nog wel kan voelen op haar platgespoten gezicht. Fien zegt dat haar onbewogen expressie komt door haar fibromyalgie (toch???). Alle Gaga-discussie ten spijt:
Best Sound Editing gaat naar Bohemian Rhapsody. Whatever. Queen is nog steeds verschrikkelijk. Echt verpest door de Top 2000. Leo Blokhuis zal hier vast zeer in zijn nopjes mee zijn.Best Sound Mixing gaat óók naar Bohemian Rhapsody. Hetzelfde gitaarriffje van Bohemian Rhapsody (het lied dan) galmt opnieuw door het Dolby Theater. (Leo Blokhuis trekt ondertussen thuis langzaam zijn broek uit.)
Trouwens, wat is eigenlijk het verschil tussen Sound Editing en Sound Mixing?
Oké, even serieus. Wat tot nu toe opvalt aan deze uitreiking: de diversiteit op het podium. Tot nu toe ging deze avond al driemaal een prijs naar een zwarte vrouw (Ruth Carter voor Costume Design, Hannah Beachler (foto boven) voor Best Production Design, Regina King voor Best Supporting Actress), en ook onder de presentatoren veel kleur dit jaar. Top natuurlijk, we’re all here for this! En toch... Het voelt ook pijnlijk dat het tot 2019 heeft moeten duren vóórdat de Academy eindelijk echt eens werk van diversiteit ging maken. En of dit ook echt betekent dat de filmindustrie minder racistisch is dan voorheen is nog maar de vraag.
Ook opvallend: moeders worden veel vaker bedankt in speeches dan vaders (die hadden het vast veel te druk met alle Oscars winnen voorgaande jaren).
Haha, take that Amerikaanse filmindustrie, jullie zijn toch niet het centrum van de wereld!
02:55: Elke commercial-break (en het is een Amerikaanse show, dus dat zijn er nog al wat) komt het panel terug het podium op om de afgelopen categorieën door te spreken. En thank god, want panellid Erik legt ons even haarfijn uit wat het verschil tussen Sound Editing en Sound Mixing precies is: editing gaat over het opnemen en toevoegen van geluiden, mixing gaat meer over hoe alle geluiden in de film bij elkaar komen. Fien vindt het zeer leerzaam allemaal.
03:05: Best Foreign Language Film wordt gepresenteerd door Angela Bassett en Javier Bardem - die ook nog even de muur van Trump dist - en de award gaat naar Roma, de film van Alfonso Cuarón voor Netflix. In zijn tweede bedank-speech van de avond noemt Cuarón alle Foreign Language films die hem hebben geïnspireerd: Jaws, Citizen Kane, The Godfather! Haha, take that Amerikaanse filmindustrie, jullie zijn toch niet het centrum van de wereld! Overigens was deze overwinning wel te verwachten, want Roma is een prachtige film. Alleen, betekent dit dat Roma nu niet gaat winnen voor Best Film?
03:09: Keegan-Michael Key (in de ondertiteling verward met Michael Keaton) komt met een Mary Poppins-paraplu de zaal binnenzeilen. Het lied uit Mary Poppins Returns dat is genomineerd voor Best Original Song wordt aangekondigd. Bette Midler mag het doen, in een Keukenhof-achtig-tafelkleed van Kitsch Kitchen (denken wij). Maar hoewel ons hart van zo’n gay icon wel wat sneller gaat kloppen, is alles wat met Mary Poppins te maken heeft zónder Julie Andrews natuurlijk heiligschennis. Dusssss SKIP!
**03:16:**Best Editing. HOEZO WINT BOHEMIAN RHAPSODY AL DEZE OSCARS OMG. Zo irritant! En opnieuw dat stomme riffje. Het panel is ook ontzet; blijkbaar is Bohemian Rhapsody juist om de editing met de grond gelijk gemaakt door critici. Onterechte win dus. Leo Blokhuis is vast euforisch.
03:20: Daniel Craig en Charlize Theron betreden het podium. Oprechte vraag van Valentijn: waarom is Charlize Theron nog nooit Bond-girl geweest? Ze komen Best Actor In A Supporting Role presenteren. Mahershala Ali wint. Het is niet zijn eerste Oscar, in 2017 won hij ook voor zijn rol in Moonlight. We hebben Green Book nog niet gezien en daar eerlijk gezegd ook niet erg veel zin in gehad. Wat zeker is: Ali is te gek. In zijn speech bedankt hij zijn oma, die hem aanmoedigde zijn dromen te volgen. En zijn outfit (tux met beanie-achtige hoed, waarvan Valentijn-uit-de-toekomst heeft gegoogled dat hij $350,- kost!) is absoluut een hitje.
03:29: Laura Dern mag even reclame komen maken voor de ‘Academy Museum of Motion Picture,’ een enorm filmmuseum waar de Academy volgens Fien al zijn geld aan kwijt is. Online wordt het monsterlijke gebouw vergeleken met de Death Star.
Overigens is het feit dat de Oscars dit jaar geen vaste presentator hebben eigenlijk meer een zegen dan een vloek. We missen nauwelijks dat iemand tussendoor de boel met flauwe grappen af komt leiden. Een verademing.
03:30: ofzo, Jezus wat kruipt die tijd! En we zijn nog maar halverwege! Onze ogen prikken van de slaap.
Best Animation: Als Spider-Man: Into The Spider-Verse wint gaat er voor het eerst een heus gejuich op in De Balie. De film, met een diverse cast van meerdere spidermannen en -vrouwen doet het goed. We hebben hem nog niet gezien, maar we willen er nú naartoe.
De winnaars speechen overigens veel te lang, en worden weggespeeld door het orkest. Fien kan niet tegen de plaatsvervangende schaamte als de microfoon gewoon simpelweg wordt uitgezet. De Academy is keihard.