Door Christiaan Boesenach, Jesse Heijnis en Erik Schumacher.
Elle
Sinds het heengaan van Johan Cruijff is Paul Verhoeven onze grootste levende Nederlander. Gelukkig is hij zelfs springlevend. Zoveel blijkt wel uit Elle, zijn eerste serieuze film (laten we het in godsnaam nooit meer hebben over Steekspel) in tien jaar. Op de tonen van Iggy Pops 'Lust for Life' bewijst hij dat hij nog niets aan recalcitrantie heeft ingeboet. Een grappige film over verkrachting - het lijkt een smakeloos idee, maar Verhoeven komt ermee weg dankzij zijn feilloze gevoel voor de perverse hoekjes van de menselijke psyche en de hypocrisie die daar omheen hangt. Volgens een rondgang langs vijftig topcritici was Elle de beste film in Cannes dit jaar. We zijn weer eens bestolen, maar ach - ook van het WK 1974 herinnert iedereen zich vooral die ploeg die tweede werd. (ES)
Te zien vanaf 2 juni.
The Idol
In een mix van feelgood, schwung en serieuze sociale betrokkenheid die doet denken aan Slumdog Millionaire, vertelt The Idol het verhaal van hoe de verlegen Mohammed Assaf uit Gaza uitgroeide tot ster in talentenjacht Arab Idol. Voor het eerste deel van de film, dat zich afspeelt in de periode dat Mohammed samen met zijn zusje en vriendjes probeert een bandje op te richten, vond de Nederlands-Palestijnse regisseur Hany Abu-Assad (Omar, Paradise Now) vier geweldige hoofdrolspelertjes. Als vier boefjes fietsen ze door een gehavend land, op zoek naar nieuwe avonturen en tweedehands instrumenten. (JH)
Te zien vanaf 2 juni.
Maggie's Plan
Geef een zachte draai aan de Greta Gerwig-Cinevillefilmgenerator (samen met het Europese model van Kristen Stewart een van de allerbeste) en je krijgt Maggie’s Plan: een komedie over relationeel stunt-en-vliegwerk in het opgeklopte wereldje van New Yorkse academici. Gerwig speelt Maggie, een alleenstaande jonge vrouw met een kinderwens die verliefd wordt op de al getrouwde docent John (Ethan Hawke). Zijn echtgenote (een zeldzaam komische rol van Julianne Moore) gedraagt zich al tijden als een feeks, dus waarom zou hij niet verder met zijn nieuwste superfan Maggie? La-di-da, la-di-da, la la. (JH)
Te zien vanaf 9 juni.
High-Rise
Ben Wheatley (Sightseers) verfilmde J.G. Ballards dystopische novelle over flatbewoners die elkaar het leven zuur maken. Dat doen ze het liefst door met andermans geliefden naar bed te gaan, hondjes om te leggen of simpelweg elkaars koppen in te slaan. De luxe torenflat als verticaal oorlogsgebied. Tom Hiddleston speelt de hoofdrol als dokter/killer Robert Laing. Regisseur Wheatley laat je door Laings ogen de aftakeling (en afranseling) van de flatbewoners meemaken. En dat allemaal met een enorme dosis inktzwarte en bloedrode humor. Mocht je nou denken, wat is dit nou weer voor idioterie, dan is er nog steeds alle reden om te gaan: een bezoekje aan High-Rise is namelijk de enige manier om Portisheads fantastische cover van ABBA's SOS te beluisteren. (CB)
Te zien vanaf 30 juni.
Master of Light - Robby Müller
Wim Wenders. Jim Jarmusch. Lars von Trier.* *Op het eerste gezicht hebben deze filmmakers niks met elkaar te maken, behalve dat hun films er altijd piekfijn uitzien. Die wonderschone plaatjes blijken vaak geschoten te zijn door de Nederlandse cameraman Robby Müller. EYE staat de komende maanden stil bij het werk van deze Master of Light. Je ziet er niet alleen een tentoonstelling, maar ook een groot aantal van de door hem geschoten films, waaronder Paris, Texas, Breaking the Waves en Down by Law. (CB)
Te zien vanaf 4 juni. Voor toegang tot de tentoonstelling betaal je als Cinevillepashouder geen €12,50, maar €7,50.