
Elle
- Regie
- Paul Verhoeven
- Met
- Anne Consigny, Isabelle Huppert, Laurent Lafitte
- Duur
- 130 min.
- Jaar
- 2016
‘Verhoeven, verkrachting en grapjes, wie had gedacht dat dat samen ging? En óf dat kan..’
Het was de triomfantelijke terugkeer van Paul Verhoeven na Zwartboek (2006). En nog een keer het overdonderend bewijs van het talent van Isabelle Huppert, die de film volledig naar haar hand zette. Elle was een hit in Cannes, bleef buiten de prijzen, maar maakte indruk als psychologisch, soms bijtend komisch drama over een vrouw die na een verkrachting koeltjes haar kans afwacht om wraak te nemen.
De Parijse Michèle, zakenvrouw van middelbare leeftijd, runt een succesvol softwarebedrijf. Op een dag wordt ze thuis besprongen door een gemaskerde man in een nauwsluitend zwart gympak. Michèle gaat onder de douche, trekt schone kleren aan en schuift aan bij een diner met vrienden. Over wat is voorgevallen vertelt ze niets.
Michèle doet geen aangifte, gaat kalmpjes voort met haar leven en legt het lokaas uit voor de vermoedelijke dader.
‘Op papier is Elle een film die niet kán werken: Michèle wordt verkracht, maar in plaats van dat ze - zoals het filmcliché wil - trillend een douche neemt/met een samoeraizwaard haar wraak zoekt, grijpt ze de traumatische ervaring aan voor een verlate en komische coming of age. Een film over verkrachting die behalve spannend ook grappig is - het lijkt een smakeloos idee. Enter Paul Verhoeven, die nooit anders hoorde dan dat zijn films (Spetters, Showgirls) echt niet door de beugel konden en nu met Elle een glorieuze comeback maakt. Zijn fascinatie voor het perverse en anti-burgerlijke is een perfecte match met de wereld van de licht-sadistische, ijzersterke zakenvrouw Michèle (een rol op het lijf geschreven van Isabelle Huppert), die haar verkrachter niet vreest maar uitdaagt. Iedereen die Verhoeven nu nog een vrouwenhater vindt, mag uithuilen onder de douche.’