Door Jesse Heijnis, Emma Curvers, Erik Schumacher en Anouk Leijtens
In the Crosswind
Je hebt veel oorlogsfilms gezien, maar nog geen zoals deze. Want in plaats van scènes, zie je in deze film een soort mannequin challenges, maar dan de engste die je ooit zag: je ziet de taferelen die de gedeporteerde Erna in brieven beschrijft aan haar man Helgur. Erna werd in opdracht van Stalin naar een Siberisch werkkamp gebracht, zonder Helgur, met haar kindje Eliide. Vanaf toen veranderde haar ervaring van tijd, net zoals 'ie dat doet in deze film. Je hoort wel de geluiden, maar niemand beweegt. Je wordt via Erna's brieven getuige van een vreselijke ramp, die zich niet met bommen en granaten, maar over een periode van jaren voltrekt. Hoe moet je dat anders laten zien dan door bevroren mensen in Siberische landschappen? Deze mannequin challenge kan je niet onbewogen laten. (EC)
Te zien vanaf 4 mei
The Circle
Je weet misschien nog wel toen The Circle van Dave Eggers in 2013 uitkwam: het verhaal van Mae (in de film: Emma Watson), die superblij is dat ze bij het grootste internetbedrijf ter wereld mag gaan werken, maar daar in een netelige privacy-situatie verwikkeld raakt. Nee, je wil die privacy-zorgen niet nog eens netjes herkauwd zien worden in een film. Regisseur James Ponsoldt (The End of the Tour) gelukkig ook niet: volgens hem gaat The Circle dan ook niet alleen over technologie of samenzweringen, maar vooral over iemand die wil weten hoe je een betekenisvol leven leidt. En dat wil ik nou ook weleens weten. (EC)
Te zien vanaf 11 mei
I Am Not Your Negro
Dat hoop je van een documentaire: ik kende James Baldwin nog niet, maar nu wil ik alles lezen van de zwarte schrijver die eind jaren vijftig uit zijn vrijwillige exodus in Parijs terugkeerde om mee te strijden in de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. I Am Not Your Negro vertelt over Baldwins terugkeer en zijn vriendschap met zijn vermoorde strijdmakkers Malcolm X, Medgar Evers en Martin Luther King. Dat doet de film gelukkig niet door allerlei kenners op te voeren, maar in Baldwins eigen woorden, prachtig voorgedragen door Samuel L. Jackson. De mix van historische en recente beelden onderstreept de blijvende relevantie van Baldwins observaties. (ES)
Te zien vanaf 11 mei
Little Men
Mo money, mo problems, leren twee jonge vrienden in opnieuw een lief, licht-schurend New York-drama van regisseur Ira Sachs (Love is Strange). Vanaf dag 1 is het dikke mik tussen buurjongetjes Jake en Tony, maar een huurgeschil tussen de vader van de een en de moeder van de ander (gentrificatie = huur omhoog) gooit roet in het eten. Knap hoe Sachs een voorbeeld maakt van de onbevangen vriendschap tussen de jongens, zonder hun ouders zomaar weg te zetten als hatelijke boosdoeners. ‘Het is ingewikkeld’, verzucht de vader. (JH)
Te zien vanaf 18 mei
Hunt for the Wilderpeople
Als de (op het oog) superstoere weesjongen Ricky (debutant Julian Dennison) zijn kersverse pleegtante Bella verliest, zal hij het met z’n (op het oog) niet zo sympathieke uncle Hec (jawel, Jurassic Parc held Sam Neill) moeten doen. Door een misverstand worden Hec en Ricky het doelwit van een ouderwetse klopjacht en vluchten ze gedwongen de Nieuw-Zeelandse wildernis in. Waar het Hec aan vaderinstincten mist, lijkt Ricky niet gewend te zijn aan het feit dat hij nu iemands zoon is. Samen beleven ze bizarre avonturen en lijken ze de politie uiteindelijk zelfs te slim af te zijn. Deze coming-of-age film is in Nieuw-Zeeland niet voor niets een hit: get ready voor een fikse training voor je lachspieren. (AL)
Te zien vanaf 4 mei