Over wat voor middelen heb je het dan vooral?
‘Het is altijd een kwestie van geld. Als je het eens goed analyseert valt het op dat het bijna allemaal mensen zijn uit een rijke familie, of op z’n minst uit de welgestelde middenklasse. Mensen die het zich kunnen veroorloven om voor langere tijd een onzeker inkomen te hebben terwijl ze aan een filmplan werken, omdat ze zich geen zorgen hoeven te maken over hun huisvesting, zorgverzekering, veiligheid of voedsel. Hun economische overleving is geen constante factor van angst, zoals dat voor veel mensen wel het geval is.’
‘En laten we er geen doekjes om winden: het maken van films is heel duur. Niet alleen in de zin dat je veel geld nodig hebt om de daadwerkelijke film neer te zetten, maar vooral ook omdat er heel veel momenten zijn waarop je ergens aan werkt, maar de financiering nog niet zeker is. Je moet het je dan wel kunnen veroorloven om “gratis" werk te verrichten. Daarvoor moet je op z’n minst een sterk economisch vangnet hebben en dat hebben veel mensen simpelweg niet.’
Een rijk mamaskindje zou dat misschien sneller doen, omdat geld voor hem niet dezelfde betekenis heeft
‘En niet alleen dat. Zelfs als iemand de stap zou zetten om serieus een film proberen te maken, moet je het wel aankunnen om in een raamloos kamertje in een kantoorpand te gaan zitten met een script onder je arm en tegen iemand die je nog nooit hebt ontmoet zeggen: hey, ik ken je niet, maar ik wil dat je mij drie miljoen dollar geeft. Dat is voor veel mensen die het economisch zwaar hebben, een extreem hoge drempel om over te stappen. Een rijk mamaskindje zou dat misschien sneller doen, omdat geld voor hem niet dezelfde betekenis heeft door de overvloed waarin het aanwezig is in z’n leven.’
Het is jou gelukt om regisseur te worden, hoe zit dat met jouw vangnet? Heb je op een houtje moeten bijten of had je het privilege van een gouden lepel?
‘Poeh, hoewel mijn ouders mij altijd hebben geholpen en gesteund is het een lastig proces geweest om het bespreekbaar te maken dat ik de ambitie had om films te maken. Ze zijn vanuit China naar de VS geëmigreerd toen ik jong was, met het idee dat we het hier beter zouden hebben. Het was dan ook moeilijk uit te leggen dat ik er zelf voor koos om een toekomst van financiële onzekerheid tegemoet te gaan, terwijl ik alle kansen van de wereld heb gehad. En ze hadden ergens ook gelijk, want het ging de meerderheid van de tijd heel moeilijk. Je leeft in de constante angst dat je als dertiger misschien weer bij je ouders moet intrekken. Als ik dan tijdens een familiediner de paniek in de ogen van mijn ouders zag als ik weer eens geen geld had, heb ik weleens getwijfeld of ik wel de goede keuze heb gemaakt en ik niet gewoon advocaat had moeten worden.’
‘Maar al die financiële aspecten en drempels die bij het maken van films komen kijken, zorgen er wel voor dat er slechts een select groepje mensen uit een hele specifieke bevolkingsgroep is, die het zich kan veroorloven om er überhaupt aan te beginnen. Deze restricties hebben als gevolg dat je een limiet legt op wie er verhalen mag vertellen. En dat is altijd eeuwig zonde.’