Trots
Hoe kwam je terecht bij deze verteltechniek?
‘Aanvankelijk wilde ik het verhaal vertellen van de overlevenden. Telkens wanneer we probeerden te filmen werden we lastiggevallen, onze apparatuur werd in beslag genomen, we werden gearresteerd. We vroegen mensenrechtenorganisaties: ‘moeten we dit wel doen?’, maar iedereen zei: ‘je moet het juist doen, je moet de stilte doorbreken.’ Een van de overlevenden zei: ‘je kunt spreken met de man die mijn tante vermoordde, hij woont hiernaast. Dat was een van de meest beruchte moordenaars uit de regio, en hij schepte alleen maar op. Zijn tienjarige kleindochter zat erbij en keek verveeld, alsof ze het verhaal al honderd keer had gehoord. Ik zag meteen dat het om zo veel meer draaide dan wat er in 1965 gebeurde – het draaide om het regime van angst van nu, drugs, geweld en corruptie, allemaal gebaseerd op de viering van genocide.’
‘Ik vond een notitie van het leger waarop stond dat 10.000 mensen in die regio waren vermoord. De moordenaars werden ouder, niemand had het gedocumenteerd en de verhalen zouden verdwijnen. Vanaf toen ervoer ik het als mijn taak elke moordenaar die ik kon vinden te filmen. Wat het meest opviel was hun trots. Ze wilden me allemaal meenemen naar de plaats waar ze mensen hadden vermoord, om te laten zien wat ze hadden gedaan. Wanneer ze dat deden begonnen ze te klagen, waarom hadden ze geen vrienden meegenomen, waarom geen rekwisieten? Ik vroeg me af waarom ze er zo mee showden, hoe wilden ze gezien worden? Wilden ze mensen bang houden, vertelden ze zichzelf op deze manier dat wat ze deden juist was? Als je al eenenveertig moordenaars hebt gezien, die allemaal willen laten zien wat ze deden, dan lijkt het logisch dat je zo antwoorden zult krijgen op je vragen. Toen ontmoette ik Anwar.’
Wat was Anwars eerste reactie op het voorstel de moorden na te spelen?
‘Alles dat ik tegen Anwar hoefde te zeggen was: “je laat me steeds zien wat je hebt gedaan, je klaagt dat je je haar had moeten verven zodat het echter zal lijken. Je hebt iets gigantisch gedaan, droeg bij aan een van de grootste massamoorden, je samenleving is erop gebaseerd; je moet het me laten zien. Anwar was ook anders dan de anderen. Zijn pijn leek dichter aan de oppervlakte te liggen.'
Wist hij dat hij niet alleen op zou kunnen scheppen? Dat zijn tegenstrijdigheid ook in de film terecht zou komen?
‘Ja. Hij maakte zelf de beslissing ook zijn nachtmerries na te spelen. Toen ik hem de film liet zien was hij geroerd. Hij vond het niet fijn om te zien, maar huilde en zei: “Josh, ik wist dat dit was wat ik moest laten zien.” Natuurlijk zijn niet alle mensen in de film zo blij met hun verschijning. De vraag is waarom Anwar doorging met het maken van de film, terwijl hij was gewaarschuwd door Adi (Zulkadry, een andere moordenaar, red.). Dat is omdat hij niet probeert zichzelf er goed uit te laten zien. Hij probeert om te gaan met zijn pijn. De andere gasten willen laten zien hoe angstaanjagend ze zijn. Omdat ze gangsters zijn, hun kapitaal is angst. Daarom kunnen ze op de markt bij alle Chinezen geld ophalen – ze zijn bang voor hen.’
Denk je dat Anwar de consequenties van de film heeft voorzien, gewild?
‘Ik denk van niet. Hij wordt achtervolgd door zijn pijn. Hij hoopte oprecht dat hij een mooie familiefilm kon maken over massamoord. Dat hij het op een of andere manier voor zichzelf recht kon zetten. Hij doorliep het proces van filmmaken om het te ontkennen, om de horror te vervangen door iets veiligers, zoals hij dat deed toen hij moordde. Hij liep toen altijd de bioscoop uit, geïnspireerd door wat hij gezien had. Spelen wat hij deed was een manier voor hem om zichzelf te distantiëren. Maar nu werd hij ook met zichzelf geconfronteerd.'
De mannen geven ook toe dat de moorden die ze pleegden veel wreder waren dan die in de films die ze vooraf keken. Anwar spreekt over de gangsterfilms als inspiratiebron voor de moorden. Zie je dat ook als een verhaaltje, een excuus?
‘Ze gebruikten verhaaltjes om zichzelf van het tegendeel te overtuigen, maar ze wisten dat ze wreed waren. Alle moordenaars moordden om dezelfde redenen: geld, macht en de kans vijanden uit te schakelen. Maar als ze eenmaal begonnen hadden ze een excuus nodig. De overheid voorzag daarin, zeiden: “als jij hen niet vermoordt, vermoorden zij jou.” Dat was een mogelijkheid die ze konden gebruiken om de werkelijkheid te ontvluchten. De films waren voor Anwar meer een ontsnapping aan de werkelijkheid. Als je dronken bent en iemand vermoordt, zoals ze het op het platteland deden, ontsnap je ook aan wat je doet. Anwar gebruikt filmscenario’s op eenzelfde manier, zoals een drone-piloot de anonimiteit van zijn console gebruikt.'