Geen topfilm zonder geniale scène. Je weet wel, die ene scène. De scène waar je na afloop van de film in de kroeg niet meer over op kon houden. Die blijft kleven, ook jaren later nog. Waar je nachtmerries van kreeg, of juist prachtige dromen. Een scène kan het verschil maken, en soms is een film zelfs alleen maar zo goed als dat ene moment.
Voor het jubileum van Cineville gaat filmjournaliste Noa Johannes (van IheartCinema en NPO 3) in gesprek met makers over dat soort scènes. Het soort scènes dat ze eigenlijk zelf wel hadden willen maken. First up: scenariste Anne Barnhoorn, die de afgelopen tien jaar ook niet bepaald stil heeft gezeten. Ze schreef onder andere scenarios voor De ontmaagding van Eva van End (2012), Van God Los (tv) en Papadag (tv) en Aanmodderfakker (2014), waar ze een Gouden Kalf voor won. Tegenwoordig is ze ook columniste voor Het Parool.
Anne's lijstje:
▶ De ontsnappingsscène uit Room (Lenny Abrahamson, 2015)
▶ De trollenseksscène uit Gräns (Ali Abassi, 2018)
▶ Het eenzame cafébezoek uit Oslo, August 31st (Joachim Trier, 2011)
Interview: Noa Johannes
Camera en montage: Bregt Verhagen
Productie en regie: Lauren Murphy
Met duizendmaal dank aan FC Hyena
Vind je dit een mooi filmpje? Kijk dan ook naar de favoriete scènes van actrice Gaite Jansen en cinematograaf Jasper Wolf en abonneer je op het Cineville YouTube kanaal om nooit meer iets te missen. En Bregt - die het camerawerk en de edit heeft gedaan - is bezig met een eigen short, LUX. Je kunt daar tot 8 april nog een steentje aan bijdragen via Cinecrowd.