
The Square
- Regie
- Ruben Östlund
- Met
- Dominic West, Elisabeth Moss, Claes Bang
- Duur
- 142 min.
- Jaar
- 2017
‘Konden we The Square maar inlijsten en aan de muur hangen. Dan zouden we ons wat minder vaak gedragen als een stelletje verwende eikels.’
De regisseur van Turist is terug met een heerlijk ongemakkelijke satire over de kunstwereld. Bekroond met de Gouden Palm van Cannes. 🌿
Christian, senior curator van een museum voor hedendaagse kunst in Stockholm, is een spin in het web van de kunstwereld; hij zet kunstenaars op de kaart, windt sponsoren om de vinger, stuurt collega’s aan en beweegt zich arrogant en bewust van zijn macht door de kunstwereld. Hij heeft een positie, rijdt in een Tesla, praat met kunstkenners, kunstenaars en critici in de potsierlijke geheimtaal van de kunstwereld.
Twee gebeurtenissen echter doorkruisen Christians succesvolle carrière. Hij wordt beroofd van mobiel en portemonnee en een cynische PR-actie van de marketingafdeling rond het altruïstische, interactieve kunstwerk The Square ontploft in het gezicht van het museum. Plotseling leert de altijd wat passieve Christian zichzelf en zijn plek in de wereld kennen. Is hij werkelijk zo humaan en progressief als hij dacht?
‘Een van de ongeschreven regels van het filmwezen is dat je niet pal naast iemand gaat zitten als de rest van de zaal helemaal leeg is. Regisseur Ruben Östlund (Turist) is zo iemand die juist wél dat ene plekje naast jou opeist. Om je te testen, als mens. Bied je hem een zuurtje aan? Kruip je weg in je sjaal? Klim je demonstratief een rij naar voren? Vet ongemakkelijk allemaal, maar nog lang niet zo erg als wat museumdirecteur Christian in Östlunds pijnlijke en megagrappige The Square voor zijn kiezen krijgt. Christian raakt onder andere betrokken bij een echtelijke ruzie op straat, gaat met een zwerver in discussie over een broodje, heeft een onenightstand met een kritische journaliste en is getuige van een kunstperformance waarbij een aapman een groep opgeprikte donateurs terroriseert. Hoe onhandig Christian tussen alle ongeschreven regels door fietst, dáár gaat The Square over. Of jij je wel staande had gehouden in die lawine van ongemakkelijkheid?Dat kan je na afloop uitgebreid bespreken met die vreemde gast die naast je zat.’