rating votes

The End of Fear

Regie
Barbara Visser
Duur
70 min.
Jaar
2017
Taal
Nederlands
Tip van Jesse

‘Kijken naar mensen die kunst kijken gaat nooit vervelen.’

De krankzinnige geschiedenis van het schilderij Who's Afraid of Red, Yellow and Blue III (1966-67) van Barnett Newman, verteld vanuit de kunstenaar, de kunsthater, de media en de museumdirecteur.

De zware aanslag op Who's Afraid of Red, Yellow and Blue III door een bezoeker in 1986 werd gevolgd door een controversiële restauratie en rechtszaak. En de million dollar question blijft: zien we een origineel of een kopie?

De Cineville redactie over The End of Fear

‘Het is rood, geel en blauw en hangt aan de muur. Rara wat is dat? En waarom zou je er in godsnaam 4 miljoen voor betalen? Of er een mes in zetten? Documentaire The End of Fear vertelt het bizarre verhaal van Who's Afraid of Red, Yellow and Blue III, een reusachtig kunstwerk van Barnett Newman dat in 1986 door een verwarde bezoeker in het Stedelijk in Amsterdam kapot werd gesneden. En daarmee was het leed nog niet geleden, want de expert die het werk netjes zou herstellen, ging er doodleuk met een verfroller overheen. Regisseur Barbara Visser geeft in The End of Fear geen kunstcollege, maar reconstrueert de dubbele moord en laat fans en haters aan het woord - waaronder de man met het mes, Gerard Jan van B. Waarom liet hij zich zó op de kast jagen door Red, Yellow and Blue? En waarom vindt de een dat je nichtje van twee zoiets ook kan maken en ziet de ander juist het geniaalste tomatenrood ooit? Kunst kijken is leuk, maar kijken naar mensen die kunst kijken nog veel leuker.’

Nu te zien

After the Hunt

Een psychologisch drama van Luca Guadagnino, over een studente met een beschuldiging (Ayo Edebiri) en twee professoren (Julia Roberts en Andrew Garfield) met een verleden.

Tip van Tessa

The End

‘Het einde der tijden voelt in deze luxueuze bunker best knus aan.’

Tip van Tessa

Rietland

‘Het Nederlandse landschap is vaak plat en simpel, maar hier is ze juist magisch, duister en vol met geheimen.’