
A Family Affair
- Regie
- Tom Fassaert
- Duur
- 110 min.
- Jaar
- 2015
- Taal
- Nederlands
‘Marianne wil geen moeder zijn, en al helemaal geen oma, want dan kan ze niet met haar kleinzoon naar bed’
Op zijn 30ste verjaardag ontvangt Tom Fassaert een geheimzinnige uitnodiging van zijn 95-jarige grootmoeder Marianne, een vrouw die hij op dit moment alleen kent van mythes en de overwegend negatieve verhalen die zijn vader hem verteld heeft. Bij aankomst blijkt oma nog steeds een femme fatale, die halsoverkop verliefd wordt op haar kleinzoon. Deze film is ook via Filmthuis te bekijken in de online filmzalen van onder andere EYE, Filmschuur en LantarenVenster.
Marianne was een echte diva en een beroemd fotomodel in de jaren 50 die haar twee zoons in een kindertehuis plaatste en een moeder die van de een op de andere dag besloot naar Zuid-Afrika te emigreren, ver weg van haar familie. Fassaert besluit in te gaan op haar uitnodiging, maar niet zonder zijn camera mee te nemen. Bij aankomst blijkt oma nog steeds een femme fatale, die halsoverkop verliefd wordt op haar kleinzoon. Terwijl Tom achter deze façade probeert te komen, raakt hij steeds dieper verstrengeld in zijn eigen familiegeschiedenis.
‘Terwijl de meesten van ons familievetes uitvechten in sinterklaasgedichten, hangt filmmaker Tom Fassaert deze week alvast de vuile was groots buiten in IDFA-opener A Family Affair. Gewapend met een camera ging hij in Zuid-Afrika op bezoek bij zijn 95-jarige oma Marianne, een oud-fotomodel dat liever haar kleinzoon versiert dan dat ze hem vertelt over haar rol als moeder van twee totaal van haar vervreemde zoons. Thuis in Nederland laat Fassaert zien welke schade Marianne heeft aangericht: een van de zoons is inmiddels hoarder en haar dochter wil niks meer met haar te maken hebben. Fassaerts vader begon ooit aan een biografie van zijn moeder, waarna die zelf een ghostwriter inhuurde om haar eigen zegje te doen. Beide boeken haalden de AKO niet, maar gelukkig is daar kleinzoon Fassaert, die zich open opstelt en de pijnlijke familiegeschiedenis van verschillende kanten belicht. Als Bert van Leeuwen op NPO1 wild met een dinercheck had staan zwaaien, dan hadden we zeker de kant van de kinderen gekozen, maar Fassaert brengt je aan het twijfelen. Wel of niet die witte limousine in? Zo makkelijk is het niet.’