
Dwelling in the Fuchun Mountains
- Regie
- Gu Xiaogang
- Met
- Zhenyang Dong, Wei Mu, Hongjun Du
- Duur
- 150 min.
- Jaar
- 2019
- Taal
- Chinees
‘Een moment van bezinning tussen de bulldozers, schuldeisers en nieuwe tijden.’
Een jaar uit het leven van de familie Yu een Chinese provinciestad die weldra zal verdwijnen onder de vleugels van Hangzhou City. De zeventigjarige moeder krijgt een beroerte, haar vier zonen en hun familie moeten hun levens aanpassen terwijl ze zelf met de nodige problemen hebben te kampen. Ze zijn getuige van de razendsnelle modernisering en schaalvergroting in hedendaags China.
Voor zijn vertelling over deze lotgevallen van een doodgewone Chinese familie koos Gu niet-professionele acteurs; zelf volgde hij geen filmopleiding.
Gu Xiaogang (1988) studeerde Kostuumontwerp en Marketing en raakte tijdens zijn studie geïnteresseerd in film. Voor Dwelling in the Fuchun Mountains filmde hij twee jaar lang, gedurende de vier seizoenen. Zijn speelfilmdebuut is bedoeld als de eerste van een trilogie.
‘Een leven vol tradities en rituelen: onder de rook van de Chinese miljoenenstad Hangzhou heeft de familie Yu het er maar druk mee. De kinderen hebben het familierestaurant overgenomen en kregen de hoge schulden van hun ouders er gratis bij. Maar lege bankrekening of niet, op feestdagen doen rode enveloppen met geld de ronde, puilt het buffet uit en worden ook de voorouders niet vergeten. Zelfs de deurwaarder eet een hapje mee. Maar de dure offers en goede daden beschermen niet tegen de nieuwe boosdoener die veel slachtoffers maakt: de oprukkende stad. Eeuwenoude bomen worden gekapt en bulldozers maken historische huizen met de grond gelijk. Regisseur Gu Xiaogang maakte het zelf mee toen het restaurant van zijn ouders werd gesloopt om plaats te maken voor de modernisering van Hangzhou. Hij nam een lening om de situatie in zijn stad op poëtische wijze te verfilmen met een groep niet-professionele acteurs. In Dwelling in the Fuchun Mountains neemt hij ons mee naar het heden en de geschiedenis van deze plekken die er straks niet meer zullen zijn. Een film over pogingen om het onverbiddelijke lot te bespelen. Vaak tevergeefs, soms troostrijk.’