
The Souvenir: Part II
- Regie
- Joanna Hogg
- Met
- Honor Swinton Byrne, Amber Anderson, Tilda Swinton
- Duur
- 107 min.
- Jaar
- 2021
- Taal
- Engels
‘En nu op naar deel drie? Nee, het is mooi zo. En zó mooi!’
Ook als je The Souvenir niet hebt gezien, kun je prima naar van Part II – één van de beste films van het filmfestival van Cannes van 2021. Student Julie (Honor Swinton-Byrne) krabbelt op na haar relatie met de veel oudere, charismatische en manipulatieve Anthony. Haar gebroken hart gebruikt ze als inspiratiebron voor haar afstudeerfilm.
Regisseur Joanna Hogg gebruikte ervaringen uit haar leven voor het semi-autobiografische The Souvenir (2019), over de filmstudente Julie en haar zelfdestructieve relatie met Anthony. Moeder Rosalie (Tilda Swinton) waarschuwde de dochter, maar die sloeg alle goede raad in de wind. In deel twee blikt Julie terug op de relatie die haar ongelukkig maakte. Haar ervaringen zet ze in voor haar afstudeerfilm.
De twee delen van The Souvenir – ook apart te bekijken – zijn een typische Hogg-productie: een film-over-film en een portret van de artist a a young woman.
‘Een sequel in Cineville? Hier is The Souvenir: Part II. Niet vanwege een cliffhanger, niet om te cashen, maar omdat één film soms maar het halve verhaal vertelt. In de eerste Souvenir zagen we hoe filmstudent Julie (Honor Swinton Byrne) verliefd werd op de oudere dandy Anthony, die met zijn leugens zoveel ruimte innam dat er bijna niets van Julie overbleef. Na al dat bitter, komt nu het zoet. The Souvenir Part II gaat over de wederopstanding van Julie, die van citroenen limonade maakt en haar ervaringen met Anthony verwerkt in haar afstudeerfilm, zigzaggend langs onzekerheden, geldingsdrang en vervaagde herinneringen. Precies zoals Joanna Hogg, de schrijver-regisseur van The Souvenir, dat zelf ooit deed. De nieuwe Julie zorgt voor een nieuw soort Souvenir. Speelser dan het eerste deel, met veel grapjes, ongemakkelijk geflirt en een eighties soundtrack die niet zou misstaan op je huisfeestje. Part I wordt er met terugwerkende kracht nog beter van, al staat Part II ook op zichzelf als coming-of-age-film over een jonge kunstenaar op zoek naar haar stem. En nu op naar deel drie? Nee, het is mooi zo. En zó mooi! Dit is een droomvervolg.’