
Francofonia
- Regie
- Aleksandr Sokoerov
- Met
- Benjamin Utzerath, Louis-Do de Lencquesaing, Vincent Nemeth
- Duur
- 87 min.
- Jaar
- 2015
‘In de rij staan voor de Mona Lisa hoeft niet meer, tourguide Sokurov brengt zijn rondleiding naar je toe.’
De Russische regisseur Aleksandr Sokoerov (Russian Ark) is gefascineerd door musea. Wat betekenen ze voor ons, hoe heeft de geschiedenis ze gevormd? Welke menselijke conflicten treden erop? In Francofonia schildert hij de confrontatie tussen de directeur van het Louvre en een nazi-officier, kort na de inval van de Duitsers in Parijs, juni 1940. Zullen de kunstschatten behouden blijven?
Als een overgekwalificeerde geschiedenisleraar die geen boodschap heeft aan tentamenstof, associeert regisseur Alexander Sokoerov (Russian Ark) in Francofonia vrijuit over de historie van musea in het algemeen en die van het Louvre in het bijzonder. Wat hebben Napoleon Bonaparte en zeevaarder Dirk - die vanuit Rotterdam onderweg is met een containerschip vol kunstschatten - met elkaar te maken? Van wie is kunst, waarom ga je ervoor in de rij staan en waarom zou je het verslepen van de ene, naar de andere kant van de wereld? Via prikkelende archiefbeelden, stukjes nep-docu, vergezichten van Parijs en subtiele special effects, speurt Sokoerov naar een antwoord.
Francofonia - DeBalie@Rialto
Donderdagavond 4 februari is Directeur Collecties van het Rijksmuseum Taco Dibbets te gast in Rialto voor een voorgesprek bij Francofonia.
‘Buiten staan de rijen tot aan Versailles, binnen word je onder de voet gelopen door de Chinese nouveau riche, en heb je de Mona Lisa eindelijk gevonden, stuit je op een haag van toeristen en iPads - gelukkig hoeven we dankzij Francofonia nooit meer écht naar het Louvre. Aleksandr Sokoerov, die ons eerder meenam op een magistrale wandeling door de Hermitage van Sint-Petersburg (Russian Ark, 2002), gaat nors met een paraplu zwaaiend voor ons uit 's werelds grootste museum door, hardop filosoferend over de waarde van kunst en de zin en onzin van het museumwezen. Ook vertelt Sokoerov over de Duitse graaf die tijdens WOII zich ontfermde over de Franse kunstschatten en introduceert hij twee toeristen die van ons best even voor de Mona Lisa mogen staan: Marianne, boegbeeld van de Franse revolutie, en Napoleon. 'Zonder mij was hier niks', blaft de kleine generaal, die nog net niet zijn iPad pakt om een selfie te maken.’