In de uitnodiging voor de filmopname werd iedereen gevraagd om zijn of haar eigen kampeerspullen mee te nemen, zowel om in te kamperen als om een geloofwaardige camping te creëren. Een twintigtal tenten, een paar rokende barbecues en diverse campingattributen maakten het beeld van een ietwat groezelig campingterrein compleet, waarbij de alomtegenwoordigheid van haspels voor de belichting als volgt wordt weggeredeneerd: "Ach ja, dit is gewoon een foute camping waarbij alles slecht geregeld is."
Wanneer we dankzij mijn gebrekkige richtingsgevoel ietwat achterlopend op het schema arriveren, wordt de eerste scène al gefilmd. Het clubje asociale jongeren komt al vloekend, tierend en ruzie zoekend aan op de camping. Zoals Merith, één van de actrices me toevertrouwd: "Eigenlijk is het heel gemakkelijk om een aso te spelen, je moet gewoon iedereen uitschelden en dingen kapot trappen. Eigenlijk zou ik tussen de takes door ook in mijn rol moeten blijven, je bent immers method actor of niet…"
Gelukkig bewaart iedereen zijn asociale en/of kannibalistische trekjes voor tijdens de opnames. Tussen het filmen door zit iedereen in het honk van de scoutingclub, waar tevens een aantal vrijwillige cateraars de hele dag door brood smeert, koffie en thee zet en maaltijden bereidt voor de hongerige massa’s.
Terwijl ik een provisorische pindasaus in elkaar probeer te flansen, staat er een gigantische pan op het fornuis te pruttelen. De rood gekleurde vloeistof is echter geen tomatensoep of pastasaus, maar het gepatenteerde fameuze nepbloed van Suzi Terror, de ongekroonde koningin van special make-up effects. Terror is samen met Ramon Etman verantwoordelijk voor Horizonica, de eerste Nederlandse zombiefilm van speelfilmlengte. Daarnaast heeft Terror de kunst van no-budget special effects af kunnen kijken in de stal van Troma, het roemruchte filmproductie- en distributiebedrijf verantwoordelijk voor The Toxic Avenger en Tromeo and Juliet.
'Daarnaast jeukt de make-up een beetje. Well, all is fair in love and zombiefilms'
Onder Suzi's begeesterende leiding worden aan de lopende band acteurs voorzien van uitermate realistisch uitziende wonden om overtuigend voor de camera het loodje te kunnen leggen, om daarna tijdens een tweede sessie in de make-up omgetoverd te worden tot bloeddorstige zombies. Daarnaast wordt van een aantal acteurs een gezichtsmasker gemaakt, waarmee met behulp van watermeloenen nephoofden worden gecreëerd die gespiesd, geplet en kapot gestampt kunnen worden zonder gevaar voor lijf en leden.
Ik waag me er niet aan, maar mijn metgezellin Reinilde wordt op zondag het slachtoffer van een zombie en krijgt dus de 'ondode-make-over'. Met behulp van een prothese lijkt het alsof haar linkerwang is weggerot, wat er tevens voor zorgt dat ze haar mond niet al te ver open mag doen, dat ze door rietjes moet drinken en met moeite een pakje appelmoes naar binnen weet te werken. Daarnaast jeukt de make-up een beetje. Well, all is fair in love and zombiefilms, right?
Terwijl de opnames op zaterdag profiteerden van mensen die op de achtergrond een tentje aan het opzetten waren, bij een barbecue zaten of gemoedelijk een biertje stonden te drinken terwijl ze luisterden naar de snoeiharde metal van de band Starve of de zoetgevooisde klanken van de close harmony formatie Sister Shoe, moet op zondag de set zo veel mogelijk vrij zijn van niet-zombies. De gehele campingpopulatie (met uitzondering van enkele koene aso's) is ten prooi gevallen aan de levende doden, die als zombie hun campingroutines volgen.