Door Christiaan Boesenach, Emma Curvers, Jesse Heijnis en Erik Schumacher
American Honey
Alles wat Amerika mooi en lelijk maakt komt voorbij in deze roadmovie over een roedel optimistische, maar straatarme tieners. Onder leiding van de schaars geklede Krystal crossen de kinderen in een busje door het zuiden van de Verenigde Staten om deur aan deur tijdschriftabonnementen te verkopen. Dat klinkt als Trumpiaans-Amerikaans opgestroopte mouwen-ondernemerschap, maar is eigenlijk een verkapte vorm van bedelen. Wie leest er nu nog tijdschriften? Hoofdrolspeelster Sasha Lane is een ontdekking en Shia LaBeouf is voor de verandering volledig op zijn plaats als patjepeeër met vieze vlecht in zijn nek. Bonus: de autoradio spuugt non-stop feestnummers, raps en meezingers. (JH)
Verdwijnen
Verdorie, ik voelde me betrápt door regisseur Boudewijn Koole toen ik naar dit kleine wondertje keek. Dat je per ongeluk, zoals Roos, toch even naar bed gaat met die ex die op ’t punt staat vader te worden, of dat je zoals haar moeder Louise bot reageert terwijl je dochter toenadering zoekt; de mensen in Verdwijnen doen ongerijmde dingen, zoals echte mensen, die er al waren voordat de film begon. Het verhaal? Ach, dat is niet het opvallendst. Roos (Rifka Lodeizen) is op bezoek bij haar moeder Louise (Elsie de Brauw) en halfbroertje Bengt in Noorwegen, en moet slecht nieuws brengen: ze is ongeneeslijk ziek. Veel boeiender is hoe deze film alle grote en kleine dingen die daaromheen gebeuren tot een waarachtig geheel weeft, van kopjes koffie die je bijna kunt ruiken, oogschaduw die fout zit na het neuken tot een klap die per ongeluk wordt uitgedeeld. Ik weet het zeker: Koole kan heel, heel goed mensen bespioneren en man wat ben ik blij dat ik zijn blik even mocht lenen. (EC)
Vrijdag 3 maart is actrice Rifka Lodeizen te gast voor een Q&A na de vertoning in Cinecenter (19:00).
Train To Busan
De conducteur blaast al op zijn fluitje, als er nog een meisje instapt met een vreemde bijtwond. O jee, de zombie-apocalyps. Binnen de kortste keren verspreidt het virus zich over de rijdende trein en moeten de ongeschonden passagiers zich zien te redden tot Busan, waar het leger naar verluidt klaarstaat om de ondode passagiers af te knallen. Het betekent anderhalf uur bloederig spektakel in Thalystempo, met maximaal gebruik van het smalle gangpad, wc-hokjes, bagagerekken en alles wat er verder maar voor onhandigs in een trein te vinden is. Train to Busan was in het eigen Zuid-Korea een ongekend succes met meer dan 11 miljoen bezoekers. (ES)
Home
Pubers zijn irritant, maar puber zíjn is nog veel erger. Ik was het alweer vergeten, maar Home van de Vlaamse regisseur Fien Troch (1978) hielp het me herinneren. Troch is zelf al lang geen tiener meer, maar lijkt verbluffend goed op te hoogte van wat er speelt in de overprikkelde hersens van haar jonge personages. Een van hen is de 17-jarige Kevin, die een tijdje in de jeugdgevangenis heeft gezeten en nieuwe vrienden maakt met de door zijn moeder op zijn nek gezeten John. Er staat de jongens iets heftigs te gebeuren, maar ouders en leraren doen uit de hoogte en maken zich zorgen om precies de verkeerde dingen. Midden in de nacht thuis omdat je beste vriend in de problemen zit? Kevin wil er misschien wel over vertellen, maar de ruis op de lijn tussen kind en volwassenen is oorverdovend. (JH)
Life, Animated
Elke dag van je leven Bambi, The Lion King of Frozen (brr) kijken – het klinkt als de hel, maar voor Owen Suskind is het de enige manier om te leven. Als driejarige peuter stopt hij van de ene op de andere dag met praten. Autisme, klinkt de diagnose, en communicatie lijkt voorgoed onmogelijk. Gelukkig heeft de documentaire Life, Animated een verhaal als een Disney-film: na en paar jaar zegt Owen plotseling wat – een zinnetje uit Aladdin nota bene. Het is het eerste teken van Owens bijzondere talent: het woordelijk kunnen citeren van om het even welke Disney-klassieker. Met Disney als handboek voor het leven, begint zijn weg naar zelfstandigheid. Maar dat handboek leert je niet alle fijne kneepjes – hoe ga je bijvoorbeeld om met liefdesverdriet, tongzoenen of seks? (CB)
Te zien vanaf 23 maart
Hé, hoi. We hebben een vacature! 🤖
Eet je rauwe code voor ontbijt, bouw je liever een website dan een IKEA-kast en kijk je af en toe ook op een film- in plaats van computerscherm? Toppie, wij zijn namelijk best wel op zoek naar een nieuwe Backend developer.