‘Het schrijven ging heel organisch. Ik wist ongeveer wel wat ik wilde vertellen. Het ding is dat ik er zeven jaar mee bezig ben geweest, en in de tussentijd is niet alleen het verhaal, maar ben ik zelf ook geëvolueerd.’
Juist doordat jij en Yuna dezelfde achtergrond delen, voelt de film persoonlijk en echt.
‘Je kan er natuurlijk niet omheen dat ik ook half Japans en half Belgisch ben. Omdat ik een verhaal vertel dat persoonlijk is, wilde ik het niet over een volledig Vlaams of Japans gezin laten gaan. Ik ken die situatie minder goed, dus dan is het moeilijker om iets uit mezelf te halen. Tegelijkertijd is het niet mijn bedoeling geweest om een film te maken over cultuurverschillen of samenleven in een gemengde culturele wereld.’
Er zitten gaten in de representatie, en Soft Leaves is in die zin een soort spiegel voor mij
‘Het ging mij om de identiteitscrisis, want dat is een deel van mij dat ik nooit ga kunnen loslaten. Juist nu zie ik bijvoorbeeld mijn eigen culturele gemengde achtergrond als iets positiefs. Ik denk dat ik daarom onbewust mijn films vaak laat draaien rondom dit punt. Mijn drie vorige kortfilms gingen ook over Vlaams-Japanse culturen, zonder dat ik daarbij stilstond. Misschien ben ik nog gewoon niet uitverteld.’
‘Ik ben zelf nog nooit een andere Vlaams-Japanse film tegengekomen, en als die bestaat dan zou ik ‘m heel graag willen zien. De representatie van Vlaams-Japanse mensen in de media is ook schaars, eveneens van Aziatische mensen om het maar heel even breed te maken. Er zitten gaten in de representatie, en Soft Leaves is in die zin een soort spiegel voor mij.’
Lili Berteloot speelt Yuna. Ze is echt een natuurtalent. Hoe heb je haar gevonden?
‘We hadden haar rol eigenlijk geschreven voor een jongen, maar toen kwam Lili de casting binnen, en ja, toen was de keuze gelijk gemaakt. Het team dat de casting deed, had al eerder gevraagd of de hoofdpersoon misschien ook een meisje kon zijn. Ik had daar nooit bij stilgestaan. Het was pas toen ik Lili zag acteren, dat ik dacht: zij is het en niemand anders kan het zijn.’
‘Ik heb de Japanse gemeenschap in België een beetje moeten stalken om m’n acteurs te vinden. Ik ken veel mensen met dezelfde achtergrond, dat heeft geholpen. Voor alle kids in de film zijn dit hun eerste filmrollen; we hebben ze allemaal via de community gevonden. Ik werk heel graag met kinderen zonder acteerervaring, het voelt met hen altijd aangenaam, spontaan en leuk.’
Is het regisseren van kinderen zonder ervaring niet heel moeilijk?
‘Het is voor mij bijna omgekeerd eigenlijk. Ik heb meer ervaring in het regisseren van kinderen dan volwassenen. Dus dat is nooit een obstakel geweest. Zoiets schrikt mij niet af. Lili is ook heel rustig, ze stresst niet.’