In mijn eigen bubbel ken ik veel mensen die sekswerk doen, zij hebben mij verteld over hun wereld
‘Ik dacht na over de verschillende redenen waarom mensen een sekswerker zouden inhuren – zoals eenzaamheid of isolatie. Voor sommigen is het gewoon lust. Maar er is een scala aan redenen en ik vind dat dit soort eenzame en geïsoleerde klanten in films onderbelicht blijven. Daarom wilde ik dat thema juist dieper verkennen.’
‘Sebastian moest waarheidsgetrouw en authentiek zijn. In mijn eigen bubbel ken ik veel mensen die sekswerk doen, zij hebben mij verteld over hun wereld. Daarnaast heb ik de escort-websites goed bestudeerd. Door te kijken naar hoe escorts zich presenteren en wat voor recensies klanten achterlaten, kan je een beetje in hun hoofden kruipen.’
‘Ik wilde onderzoeken waarom iemand geen sekswerk zou mogen doen uit plezier. Veel mensen doen het namelijk omdat ze het leuk vinden. Het past bij iemands levensstijl en het geld is dan een mooie bonus. Bij Sebastian wilde ik niet dat het om geld zou draaien. Het was meer dan dat. Ik wilde dat Max’ reis ging over ontdekken: het ontdekken van zijn verlangens en zijn groeiende aantrekkingskracht tot sekswerk.’
‘Sebastians klanten zijn ouder. Van tevoren had ik niet verwacht dat dit een ding zou zijn, maar veel kijkers beginnen erover. Dat verschil in leeftijd tussen sekswerker en klant vind ik voora interessant omdat leeftijdsdiscriminatie altijd onderdeel zal zijn van de homogemeenschap. Mijn ervaring is dat veel jonge homoseksuele mannen vinden dat oudere mannen hen weinig te bieden hebben. Dit idee wilde ik uitdagen door Max/Sebastian te verrassen met een ontmoeting met een ouder iemand die hem veel kan geven en met wie hij een speciale band krijgt. Zonder seks.’
Er zit veel van mij in Max/Sebastian, in de zin dat ik ook een twintiger ben geweest die mijn stem probeerde te vinden
‘Sebastian is een seksuele film, dus ik heb met mijn acteurs goeie gesprekken gevoerd om duidelijk te maken wat voor film ik wilde maken. Het moest seks-positief zijn. Iedereen zat daardoor op dezelfde golflengte, en de acteurs wisten waar ze ‘ja’ tegen zeiden. We hebben ook gewerkt met een intimiteitscoördinator. Er was dus altijd iemand op de set die op een fijne manier bepaalde methodes en technieken gebruikte waardoor alle acteurs zich vertrouwd konden voelen. Dat stelde mij in staat om me meer te richten op het regisseren en de visuele aanpak, in plaats van me zorgen te hoeven maken over intimiteit en consent op de werkvloer.’
‘Dit is de eerste grote rol van Ruaridh Mollica, die Max/Sebastian speelt. Ik wilde een acteur vinden die nog niet veel had gedaan, zodat het publiek hem zelf kon ontdekken. Hij heeft een heel subtiel expressief gezicht, waardoor het fantastisch was om hem te regisseren. Ik heb ervan genoten om die momenten te creëren, waarin je kleine emoties van zijn gezicht kan aflezen.’
‘Er zit veel van mij in Max/Sebastian, in de zin dat ik ook een twintiger ben geweest die mijn stem probeerde te vinden. Ik woonde in Oost-Londen, ging naar dezelfde clubs, liep door dezelfde straten. Net als Max/Sebastian kwam ik van buiten de stad. Nadat ik veel uit mijn eigen leven in dit personage heb gestopt, moest ik hem loslaten, zodat Max zijn eigen reis kon volgen.’
Uiteindelijk zie ik Sebastian vooral als een coming-of-age-film
‘Ik wil mensen aan het denken zetten over stigma’s rond sekswerk. Een van de leidende vragen voor de film was waarom we blijkbaar niet kunnen accepteren dat iemand tegelijkertijd een sekswerker en een romanschrijver of journalist is.’
‘Uit gesprekken met het publiek en de feedback die ik heb ontvangen, lijkt het erop dat veel queer schrijvers zich met deze film verbonden voelen. Uiteindelijk zie ik Sebastian vooral als een coming-of-age-film. Veel mensen die zichzelf aan het ontdekken zijn, hun leven proberen op te bouwen in een grote stad zullen zich – hopelijk – met Max/Sebastian kunnen identificeren. Max/Sebastian is iemand in tweestrijd, gespleten in zijn leven – hij is zowel deelnemer en als observator. Dus hij heeft ook een dubbele visie op dingen, een dubbel bestaan: dat je altijd zowel jezelf bent, maar ook van buitenaf meekijkt. Dat is misschien wel de kern van de film.’