Terwijl Edward en Molly niet elkaar maar henzelf vinden, maakt de crew van Grand Tour een eigen reis door hedendaags Azië. We zien beelden van tuktuks in de drukke straten van Bangkok, hoge flatgebouwen, lokale dansen en spelen, en volwassen mannen met hoogoplopende emoties tijdens de karaoke.
Grand Tour van de Portugese regisseur Miguel Gomes is groots: tegelijkertijd fictief, documentair, oud, nieuw, koloniaal en vrij. Het liefdesverhaal van Edward en Molly wordt begeleid door een dromerige voice-over en werd grotendeels opgenomen in een filmstudio in Lissabon. Voor het documentaire-deel is de crew zelf gaan reizen door Azië, met Miguel Gomes voorop.
Gelukkig was de producent een beetje gek. Ze begreep dat onze eigen reis onderdeel was van het proces
We ontmoeten Gomes op een totaal andere plek: het New Horizons Film Festival in Wroclaw, Polen. Het is hoogzomer, we zitten in een vergaderruimte en zeuren eventjes over de hitte: de airco is nergens te bekennen en met 32 graden lijken de tropen niet eens zo ver weg. De natte oksels en bezwete voorhoofden passen goed bij de stralende hitte van Grand Tour.
Grand Tour speelt zich soms af in een zelfgemaakte wereld in-studio, en soms in een echte wereld tussen echte mensen. Hoe heb je dat aangepakt?
‘Ik hou ervan om buiten de studio te filmen, omdat je daar meer vrijheid hebt. Ik hoef dan niks zelf te verzinnen. Je beperkt jezelf in een studio: je gaat snijden in de straten en in het verhaal, en spontaan langslopende mensen zijn er ook al niet. Dat haat ik. Juist tijdens die spontane momenten gebeuren de mooiste dingen. Ik vond het daarom spannend om in een studio te filmen en heb het allemaal iets anders aangepakt: het verhaal van Edward en Molly was nog niet geschreven en we begonnen de productie zonder storyboard en planning. Ik ben dus op mijn gevoel afgegaan. Hoe reageren de acteurs op deze setting? Hoe zien de sets eruit op de filmdag zelf? Uiteindelijk werd het zo toch een leuke ervaring. Het is voor mij heel belangrijk om plezier te hebben. Dat klinkt misschien egoïstisch, maar plezier hebben tijdens het filmen is belangrijk voor mij en de crew, want dat voel je terug op het grote doek.’
Je bent zelf ook door Azië gaan reizen. Hoe was jouw eigen Grand Tour?
‘Geweldig! Het was chronologisch gezien niet de tweede, maar de eerste reis. De opnames in de studio kwamen daarna. Tegen de producent zei ik dat ik geen script had en tegen alle verwachtingen in accepteerde ze mijn voorstel. Ik vertelde een beetje hoe ik het verhaal in mijn hoofd had: een man rent weg van zijn bruid, dwars door Azië. Voordat we ook maar één regel van het script schreven, wilden we met de crew eerst onze eigen reis maken. Pas daarna zouden we gaan kijken hoe we die ‘archiefbeelden’ konden gebruiken in het liefdesverhaal. Als je met zo'n idee komt, zal een producent meestal zoiets zeggen als ‘fuck you’. Maar gelukkig was de producent een beetje gek, en ze begreep dat onze eigen reis onderdeel was van het proces.’