De graaf voor een nieuw publiek
‘Omdat de film bedoeld is voor een nieuw publiek, hebben we ons gericht op de liefdesverhalen. Het is een wraakfilm, maar het romantische stuk hebben we versterkt. We zien Dantès in drie verschillende fases: als een halsoverkop verliefde jonge jongen, als jongvolwassen in de gevangenis en als een wraakzuchtige oudere man. De film draait om grote gevoelens: je voelt mee met alles wat er gebeurt.’
‘Jongeren zijn niet gewend om te kijken naar een film van drie uur met uitgestrekte landschappen, grote gevoelens en grote gevechten. Films als Titanic worden haast niet meer gemaakt. Toch denk ik dat juist het jongere publiek er heel goed op gaat. De producenten zeiden dat drie uur te lang zou zijn, vooral als je een jonger publiek wil lokken. Maar hoe meer het een avontuur is – een ervaring – hoe meer tijd ze ervoor zullen nemen.’
Het werk van Dumas is een Bijbel voor scenarioschrijvers, want de manier waarop hij schrijft is heel modern
‘In Los Angeles zagen leerlingen deze en andere films op een internationaal filmfestival. De meerderheid koos Le comte de Monte-Cristo als hun favoriet. Het waren studenten uit Californië, middelbare scholieren rond de 15 en 16 jaar oud.’
Alexandre Dumas
‘In Django Unchained verwijst Quentin Tarantino een paar keer naar Dumas. Ik herinner me een scène waarin een racist het boek van Dumas leest; Django vertelt ‘m dat de auteur zwart is, om ‘m te pakken. Dumas’ vader was half zwart en half wit, en een generaal in Napoleons leger. Le comte de Monte-Cristo is een verwijzing naar zijn leven. Dumas’ vader zat bijvoorbeeld in de gevangenis, en in het boek gaat het ook veel over de vader-zoonrelatie.’
‘Het werk van Dumas is een soort Bijbel voor scenarioschrijvers, want de manier waarop hij schrijft is heel modern. Het is actie, dialoog, en nog meer actie en het draait allemaal om grote persoonlijkheden. Zijn werk valt echt op en is anders dan dat van de rest van de Franse schrijvers uit die tijd. Onder andere de maker van Batman liet zich inspireren door dit verhaal. De graaf van Monte-Cristo is Batman zonder de Batmobile, en ook zonder het liefdesverhaal. Zelfs de *John Wick-*films kan je linken aan Monte-Cristo.’
Al die verfilmingen
‘Ik heb veel van de vorige verfilmingen gezien, maar niet alles. Ik was benieuwd hoe anderen omgingen met de plotwendingen. Het grootste verschil tussen deze film en al die andere, is dat in deze film het perspectief van het hoofdpersonage veel duidelijker is. In het boek, maar ook in andere films, is het perspectief veel meer verspreid. Wij volgen de hele tijd hém, laten dingen bij hem achter, vallen met hem naar beneden, klimmen weer omhoog. Als Dantès iets niet weet, weten wij het ook niet. Je weet ook niet precies wie hem heeft verraden. Je kan het misschien raden, maar je weet het niet zeker. ’
Pierre Niney in de hoofdrol
‘Na het schrijven van The Three Musketeers [de Franse verfilming uit 2023, red.] vroeg de producent ons wat we hierna wilden doen. Toen we zeiden dat we Monte-Cristo wilden doen, wilde de producent eerst weten wie we als de graaf zouden casten. Het is moeilijk om je de film voor te stellen als je niet weet wie de held speelt. Als je Zorro verfilmt, moet je ook eerst je Zorro hebben.’
De graaf van Monte-Cristo is Batman zonder de Batmobile
‘Voor dit verhaal was het extra moeilijk omdat de held 20 jaar oud is, maar ook 30 en daarna 40. We moesten dus een acteur kiezen die kon transformeren. En we wilden iemand die een beetje in het midden zat: een 30-jarige acteur, die zowel jonger als ouder kon spelen. Zo kwamen we uit bij Pierre Niney, die een grote ster is in de Franse film en het theater. Hij kan alles: komedie, drama. Toen we hem belden en vroegen of hij Dantès wilde spelen, zei hij: ‘Is dit een grap? Het is mijn favoriete boek. Ik heb hierover gedroomd.’ Vanaf dat moment begonnen we met schrijven en ging Pierre leren zwaardvechten, paardrijden, en onderwaterzwemmen.’