En hoe was het met om zo met z’n allen samen te werken?
Lenkiewicz: ‘Ik wist meteen dat ik Emma wilde hebben als Sofia. Ik had Sex Education nog niet gezien, maar wel een enkele van haar Franstalige films, en ik zag gelijk dat ze een enorme scherpte heeft en een ongelooflijke intelligentie die diep van binnen zit. Fiona speelde in een van mijn toneelstukken, Here We Go in het National Theater in Londen, jaren geleden. Fiona nam de rol van Rose zonder aarzeling aan. Ik denk vooral omdat ze er in het echte leven heel anders uitziet, en zich ook heel anders gedraagt. Na het zien van Phantom Thread werd ik verliefd op Vicky. Ze twijfelde over de rol omdat ze zichzelf niet als een ‘prachtige’ vrouw zag. Maar ze vond het ook spannend en verrijkend om uit haar comfortzone te stappen.’
Mackey: ‘Ik heb veel tijd doorgebracht met Fiona: op de set, in de trailer, buiten werk. We praatten over onszelf en probeerden om de mechanismen van de moeder-dochterrelatie te doorgronden. Tijdens het filmen werd veel van wat we deden bepaald door Rose’s bewegingen in haar rolstoel en hoe ik haar moest neerzetten. Op een gegeven moment ging ik haar ook echt zien als moeder, en werd het een psychologische achtbaan. Ze voelde ineens als thuis, maar op een vreemde manier – net als Sofia dat met Rose ervaarde.’
Alles wat in Hot Milk gebeurt is absurdistisch en surrealistisch, en je kan er veel symboliek in vinden.
Mackey: ‘Het is net een toneelstuk en het acteren voelde heel surrealistisch aan. Alle gesprekken zijn bijna griezelig. Dan heb je ook nog Vicky, die een geweldige Manic Pixie Dream Girl speelt, maar dan in een queer setting. Als ik terugdenk aan bepaalde scènes, weet ik niet zeker of deze ‘echt’ zijn gebeurd, of dat het dromen waren.’
Wat heeft deze film te zeggen over queerness en seksuele verkenning?
Lenkiewicz: ‘Hot Milk is een commentaar op generatieverschillen, met name hoe een oude en jonge generatie omgaat met vrijheid en liefde. Rose is diepgeworteld in een strikte, katholieke Ierse cultuur vol schaamte rondom alles wat afwijkt. Sofia is opgegroeid met deze erfenis en een intense religieuze vader. Haar wereldbeeld wordt uitgedaagd wanneer de polyamoreuze Ingrid verschijnt. Sofia probeert de vrijheid van Ingrid te omarmen – maar dat blijkt moeilijker dan gedacht vanwege haar achtergrond.’
Hot Milk is iets mysterieus. Het is niet per se aantrekkelijk en toch trekt het je aan
Shaw: ‘De film toont een meisje dat haar seksualiteit verkent, ook al gaat het misschien om een eenmalige zomerliefde. Door haar moeder, die haar tot waanzin drijft, komt Sofia echter in aanraking met de verkeerde mensen – beschadigde personen met geheimen. Je hoopt dat ze ooit de juiste persoon vindt die haar niet schaadt, want het is moeilijk voor een jonge vrouw om volwassen te worden te midden van zo veel beschadiging.’
Lenkiewicz: ‘De kern van de film ligt bij het streven naar vrijheid en het maken van eigen keuzes, vooral die van vrouwen. In een tijd waarin deze keuzes nog steeds ter discussie staan, wil ik op een absurde manier benadrukken dat je mensen niet kan vertellen van wie ze wel niet mogen houden. Iedereen wil gelukkig zijn en liefhebben, hoe uitdagend dat ook kan zijn.’
Tot slot, waarom is de titel Hot Milk?
Lenkiewicz: ‘In het boek wordt de Melkweg benoemd en werkt Sofia als barista, vandaar. Voor mij is het eerder gewoon een beetje vreemd, wild en vrouwelijk. Er is de hitte, er is het moederlijke. Hot Milk is iets mysterieus. Het is niet per se aantrekkelijk en toch trekt het je aan.’