In Nederland was Animale vorig jaar herfst voor het eerst te zien op het Franse filmfestival Tapis Rouge in Amsterdam, waar films over Parijs het aanbod doorgaans domineren. Benestan studeerde film in de Franse hoofdstad, maar groeide op in de buurt van de arena’s van de Camargue en denkt al van jongs af aan na over de wereld van de stier. ‘Als puber gingen we naar het stierenrennen kijken. In die tijd las ik ook Ovidius en maakte ik de connectie met de Minotaurus’, vertelt ze. ‘De stier heeft eigenlijk altijd al een plekje in mijn verbeelding gehad.’
Wat vind je zo interessant aan de stier?
‘I love bulls. Het is een angstaanjagend beest, maar ook gewoon een dier dat gras eet. De stier staat vooral voor mannelijkheid. Jongens drinken blikjes Red Bull en mannen gaan de strijd aan met stieren in de arena. Dat gegeven vond ik interessant en wilde ik omdraaien. Ik wilde de stier in verbinding brengen met de vrouw.’
‘Als je kijkt naar de kunstgeschiedenis, zou je kunnen zeggen dat de stier, of de koe, het eerste dier is dat ooit getekend is. In veel landen en culturen zie je een sterke verbinding met de buffel of stier: het zijn gevechtsdieren, maar ze hebben ook iets heiligs. Dat ze ook een zachte kant hebben, zie je in de velden van de Camargue. Als de rancher fluit, komen alle stieren naar hem toe. Voor mij lijken ze allemaal op elkaar, maar de rancher herkent ze individueel, aan de vorm van een hoorn of een oor. De dieren hebben ook allemaal een naam. In de Camargue gaan mensen speciaal naar de arena om te kijken naar die ene stier die ze liefhebben, want het is niet zoals in Spanje, dat het dier gedood wordt. Er is zelfs een speciale stierenbegraafplaats. De sterkste dieren worden staand begraven, met hun gezicht naar de zee.’
Een stier ziet in de arena geen man of een vrouw, maar gewoon een ander dier
Zijn stierenrenner Marie Segréer, over wie je eerder een documentaire maakte, en Nejma hetzelfde personage?
‘Animale is geïnspireerd op Marie’s ervaringen. Marie had al een tijd geen contact met haar vader, en de wereld van het stierenrennen was voor haar manier om in contact te komen met iets mannelijks. Voor het verhaal dat ik wilde vertellen bedacht ik een meisje dat net haar vader verloren was, en dat heel erg behoefte had om met de stieren in contact te komen. Het contact met de dieren is voor Nejma een soort therapie. Het geeft haar iets van weerbaarheid. Marie vertelde me: een stier ziet in de arena geen man of een vrouw, maar alleen ‘een ander dier’. Ik vond dat interessant, hoe het dier gender overstijgt.’
‘De mensen in Camargue zeiden: een vrouw in de arena, dat bestaat niet. Toen kon ik zeggen: maar Marie bestaat! Dat wuifden ze weg. Ze vonden dat niet tellen omdat Marie niet meedeed aan de competitie.’