Door: Christiaan Boesenach
Diane Kruger en regisseur Fatih Akin (Gegen die Wand) hebben goud in handen. Aus dem nichts, hun eerste samenwerking, won tijdens de Golden Globes de prijs voor Beste Buitenlandse Film, en in Cannes won Kruger de prijs voor Beste Actrice.
Extra bijzonder: het is de eerste film die Kruger maakte op haar geboortegrond, en waarin ze haar moedertaal spreekt.
De in Duitsland geboren en getogen Kruger belandde na een modellencarrière al snel in de Verenigde Staten, waar ze rollen speelde in grote Hollywood-producties als Inglorious Basterds (als femme fatale Bridget von Hammersmark) en National Treasure (die ene met Nicolas Cage). In Aus dem nichts zien we haar in een totaal andere rol.
Kruger speelt Katja, een vrouw die in een oogwenk alles verliest wat haar dierbaar is. In de eerste minuten van Aus dem nichts wordt er een bomaanslag gepleegd door neo-nazi’s, waarbij haar man en kind omkomen. Katja belandt achtereenvolgens in een politiefilm, een rechtbankdrama en een wraakthriller. Het is een rauwe aaneenschakeling van heftige scènes die je niet in de koude kleren gaan zitten. Weer veilig terug op Amerikaanse grond vertelt Kruger ons hoe ze dat heeft ervaren.
Ik heb Fatih Akin eigenlijk om een baan gesmeekt!
Hoe beviel het om een film in je thuisland te maken?
‘Ik was al heel lang aan het wachten op een rol in Duitsland. Dat het eindelijk gebeurd is, is geweldig. Ik zou het zó nog een keer doen.’
Hoe heb je Fatih Akin leren kennen?
‘Ik was enorm fan van hem. In het jaar dat ik op het filmfestival van Cannes in de jury zat draaide er een documentaire van Akin in een parallelprogramma. Ik heb me een afterparty ingeluld om hem te ontmoeten. Eigenlijk heb ik hem om een baan gesméékt! Dat is blijkbaar blijven hangen. Vijf jaar later belde hij me ineens op voor Aus dem nichts.’
Hoe heb je je voorbereid op de heftige rol van Katja?
Diane: ‘Ik heb zes maanden meegelopen bij zelfhulpgroepen voor slachtoffers van dat sort traumatische ervaringen. Het zat er vol met familieleden die hun geliefden waren verloren door brute moorden. Hun verhalen ontroerden me meer dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Het werd mijn persoonlijke missie om hun stem uit te dragen en hun dagelijkse realiteit zo getrouw mogelijk te portretteren.’
De film gaat over de mensen die achterblijven in de verschrikkelijke realiteit waarin we leven
Katja zoekt in de film naar gerechtigheid en speelt daarbij voor eigen rechter. Kon je je een beetje in haar vinden?
‘Dat ging niet echt vanzelf. Maar ik werd elke dag een beetje meer Katja, en ik realiseerde me dat dit voor háár echt de enige manier was.’
Aus dem nichts gaat over thema’s als terrorisme en racisme. Is het belangrijk voor je om in deze tijden juist dit soort films te maken?
‘Absoluut! Maar het was vooral de menselijkheid van Aus dem nichts die me aansprak. Het is een enorm emotionele film, tegen de achtergrond van terrorisme. Het gaat over de mensen die achterblijven in de verschrikkelijke realiteit waarin wij allemaal leven.’