Strange Way of Life begon als een kladje, een scène die Almodóvar puur voor de lol schreef, zonder duidelijk doel voor ogen. Pas later bedacht hij dat het interessant zou zijn om er een western van te maken. Almodóvar: ‘Het eerste script was een gesprek tussen twee mannen, na een wilde nacht met veel drank. Ik zag het als een kort theaterstuk, iets wat je zou zien in een zaal met een paar honderd mensen. Het is een heel kwetsbaar soort dialoog, dat je niet vaak in een western hoort.’ Als kind keek Almodóvar geen westerns. ‘Ik speelde geen cowboytje. Ik ontdekte pas dat de western een major genre is toen ik volwassen werd. Het gaat over tijdloze thema’s: familie, zorg voor de aarde, haat, gerechtigheid. Dingen die je in Griekse tragedies tegenkomt.’
De korte dialoog werd een korte film toen Anthony Vaccarello, de creatief directeur van Saint Laurent, bij Almodóvar aanklopte: of het modehuis een van zijn films mocht produceren. ‘Dit script kwam meteen in me op. Het was een heel organisch proces. Het is niet alsof ik al jaren een western wilde maken, alles viel gewoon precies op z’n plek. Het is een genre dat echt nog in leven is. Ik wilde mannelijk verlangen onderzoeken, omdat dat een onderwerp is waar het genre z’n vingers nog niet echt aan heeft gebrand.’
Almodóvars kortje is na Gaspar Noé’s Lux Æterna en French Water van Jim Jarmusch de derde film uit de koker van Saint Laurent. Net als Prada, dat meerdere keren met Wes Anderson samenwerkte, maken ze films die balanceren op de grens tussen auteursfilm en reclame, een koorddans waar ook Almodóvar zich bewust van was. ‘Als je personages alleen maar kleding of sieraden van het merk mogen dragen, wordt het een soort dramatische advertentie. Maar Vaccarello en zijn team hebben mij nooit dat gevoel gegeven. Ik heb er niks op tegen, trouwens – als een regisseur met een merk wil samenwerken en het wordt een reclame, is dat prima. Dat is aan hun. Maar dat is niet wat ik wil doen. Eerlijk gezegd ben ik allang blij als er iemand geld voor een film over heeft. We hebben producenten nodig.’
Ik ben dan wel de regisseur, maar de camera’s zijn de film. Die hebben geen oriëntatie
De ‘eerste’ queer western
Almodóvars western is misschien geen Griekse tragedie, maar vult haar 31 minuten wel met net zulke klassieke thema’s: het is een verhaal over (on)mogelijke liefde, over mannelijkheid, over goed en kwaad, over jong zijn en ouder worden. Almodóvar heeft dan ook liever niet dat je zijn film in een hokje plaatst. Hij neemt stellig afstand van het idee dat hij ‘de eerste queer western’ zou hebben gemaakt, een label dat op het filmfestival van Cannes al gauw op Strange Way of Life werd geplakt. ‘Dat is een statement van de media, niet van mij. Camera’s en lenzen hebben geen gender. Ze zijn niet mannelijk of vrouwelijk. Ik heb er niks op tegen, maar ik zou zelf nooit zeggen dat dit een queer western is. Ik ben dan wel de regisseur, maar de camera’s zijn de film. Die hebben geen oriëntatie.’
‘Toen ik mijn films voor het eerst in de VS uitbracht, mid jaren tachtig, werd ik ‘the gay director’ genoemd. Daar werd ik boos van. Ik weet nog dat ik journalisten vroeg: als je over Bill Clinton schrijft, heb je het dan ook over ‘de heteroseksuele president van de Verenigde Staten’? Ik ben regisseur. That’s it. In Spanje las ik nooit ‘Pedro Almodóvar, the gay director’. Ik ben gay, dat was ik toen ook, dus dat boeide me niet – ik heb nooit iets verborgen. Maar het is een manier van praten die je verrast, als je uit Madrid komt.’ Hij herinnert zich een interview met The Village Voice, een cultureel blad uit New York, waarin een journalist hem vroeg hoe zijn vriendje destijds heette. ‘Ik zei: waar héb je het over? Jij kent mij niet. Waarom vraag je me dit? En hij interpreteerde dat alsof ik niet durfde te zeggen dat ik een relatie met een jongen had, maar dat was het probleem niet. Het is een kwestie van respect. In Europa hoef je dat niet aan een journalist uit te leggen, in New York wel.’
Inmiddels heeft Almodóvar een lange internationale carrière achter zich, maar echt anders zijn de interviews niet geworden. ‘Amerikanen zijn heel erg bezig met andermans seksualiteit. Je moet het opbiechten. Ik heb geen zin om te biechten. Ik ben niet gelovig, ik ben atheïst.’
Amerikanen zijn heel erg bezig met andermans seksualiteit
Waarom dan toch een film over Amerika maken, met Amerikaanse acteurs en een Engelstalig script? ‘In dit geval, omdat de western een Amerikaans genre is. Hollywood heeft het gecreëerd om verhalen te vertellen over de verovering van het Amerikaanse Westen. En deels ben ik aan het oefenen, zodat ik een speelfilm in het Engels kan maken. Het is een repetitie.’
Een genre dat leeft
Westerns zoals we ze kennen uit het oude Hollywood – die met ruige Amerikaanse landschappen en ultra-mannelijke acteurs als John Wayne op een trouw paard – worden nauwelijks meer gemaakt. Na de opkomst van televisieseries als The Lone Ranger en Little House on the Prairie en Europese spaghettiwesterns, lieten filmstudio’s het genre steeds vaker links liggen. Toch praat Almodóvar over een genre dat leeft: ‘En dan bedoel ik júist films met een andere blik. Films als The Power of the Dog van Jane Campion, of First Cow van Kelly Reichardt – dat zijn óók westerns. Films die leven, die interessant en origineel zijn. Toevallig zijn de films waar ik nu aan denk – ook The Rider van Chloé Zhao – door vrouwen geregisseerd. Het is een nieuwe manier van kijken, zo houd je het in leven.’ Zelf had hij dan ook geen zin om een ‘klassieke’ western te maken. ‘Uiteindelijk heb ik het genre naar mij toe getrokken. Ik wilde mijn eigen western maken, zonder me bezig te houden met het Amerikaanse publiek. Ik had geen zin om te luisteren naar mensen die vinden dat iets niet in een western thuishoort. Sony Pictures [het bedrijf dat Strange Way of Life in de VS uitbrengt, red.] ziet het als een echte western. Anders, maar wel een western.’