Is het niet lastig om zo’n gevoelig onderwerp aan te gaan als je zelf denkt: ik zet gewoon een camera neer?
‘Ik denk dat dit de toekomst van cinema is. Over een jaar gaat 80% van de films gemaakt zijn door AI. Dan heb je niet eens een regisseur nodig. Kunstmatige intelligentie verzamelt data en maakt films die kopieën van andere films zijn. Dus hoe maak je iets wat AI niet kan kopiëren? Met volledige onschuld. Je moet je data wissen en jezelf in een positie zetten waarin je niks weet en niks verwacht. Je moet gewoon vertrouwen hebben dat de camera dingen zal zien die niet zichtbaar zijn voor het menselijk oog. Alleen de onschuld kan dingen onthullen die visionair zijn. De rest is een kopie van een kopie van een kopie. Er is niks zo puur of onvoorspelbaar of gevoelig als onschuld.’
Hoop je dat je publiek met dezelfde onschuld naar je film kijkt?
‘Ik denk dat de film je dat oplegt. De editing is ook met een bepaalde onschuld gedaan. Het zijn willekeurige keuzes. Een edit is altijd een gemanipuleerde analyse, maar ik denk dat het mogelijk is om een film te maken op een arbitraire manier die dicht bij onschuld ligt. Die houding is gegroeid met mijn films. Het is een houding zonder vooroordelen.’
Ik vind het grappig dat je zei dat je Andrés nauwelijks gesproken hebt, terwijl ik tijdens mijn studie altijd heb geleerd dat je voor een documentaire eerst het vertrouwen van je onderwerp moet winnen.
‘En waar zijn je docenten nu? Waar zijn hun documentaires? Als je iets goed kan, dan doe je het. Als je iets niet kan, dan ga je lesgeven. Misschien móet je in een documentaire je onderwerp ook wel verraden. Daarin zit de onschuld. Het betekent dat het je niets kan schelen, dat je naïef bent. Dat wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor Andrés. Maar als je iets aan het filmen bent wat ongezien is of ongekend, dan stop je niet. Dan maakt het niet uit of Andrés of wie dan ook er wat van gaat zeggen.’
Ik creëer liever een paradox. Wat je ziet is sensueel, maar de inhoud is droog en wreed
‘Bij speelfilms weet iedereen dat er een kunstmatige visie is waar je als acteur deel van uitmaakt. In documentaires is dat niet zo duidelijk, maar het is eigenlijk dezelfde relatie. Het is naïef om te doen alsof je puur de realiteit weergeeft.’
Je vangt je beelden heel spontaan, maar als je ziet hoe mooi de film is lijkt het alsof er een storyboard aan te pas kwam. Waar komt die beeldtaal vandaan?
‘Ik heb altijd gehouden van het gevoel van fantasie. Als je in de bioscoopzaal zit, zit je ín de fantasie. Die benadering is lastig te verwoorden. Het is een beetje sensueel, een beetje hypnotisch, een beetje plastisch. Een soort verleiding. Het gaat verder dan je ogen. Zo was mijn stijl hiervoor al. Ik zou het rauwer kunnen maken als ik zou willen, maar die kant wil ik niet op. Ik creëer liever een paradox. Wat je ziet is sensueel, maar de inhoud is droog en wreed. Je kan grof materiaal combineren met een grove edit, maar de paradox van een gevoeligere aanpak werkt beter. Het kan je helpen om vreemde of nare dingen te verteren.’
Ik voelde me ook een beetje vies, omdat ik zo verwonderd zat te kijken naar iets wat ik eigenlijk heel naar vind.
‘Dat is cinema. Cinema moet je corrumperen. Film kan ons laten leven in een wereld die totaal anders is. Een wereld die zo ver van je af staat dat je uiteindelijk misschien kan gaan houden van iets dat je aan het begin haatte. Je wordt in een positie gebracht waarin het onmogelijk is om vast te houden aan je overtuigingen en tegelijkertijd te genieten van wat je ziet. Die ervaring krijg je niet vaak.’
Als ze me vermoorden kan ik zeggen: oké, het was leuk
‘Op het internet is iedereen elkaar maar aan het herhalen, als apen. Maar je ervaring van een film is helemaal van jou. Het valt niet te vergelijken met de ervaring van de mensen naast je. Het is een genot dat je een unieke ervaring kan hebben die alleen bij jou hoort.’
Wat wordt de volgende unieke ervaring?
‘In juli ga ik een fictiefilm draaien over Rusland. Alsof we nog niet genoeg problemen hadden met de stierenvechters… Als de torero’s je film niet leuk vinden krijg je online kritiek. Als Rusland je film niet leuk vindt, maken ze je af.’
Hopelijk heb je dan op z’n minst een goeie laatste film gemaakt.
‘En ik heb een goed leven gehad. Als ze me vermoorden kan ik zeggen: oké, het was leuk.’