Een argument voor biografische films is dat ze het verleden weer tot leven kunnen wekken, een argument tegen biografische films is dat ze dat zelden doen. Vaak brengen biopics namelijk alleen hun eigen verhaal tot leven, daaraan is het levensverhaal van een historisch figuur ondergeschikt. Zo vaak wordt het veelvormige leven platgeslagen, doelmatig, sensationeel en romantisch gemaakt om het maar in de mal van de hapklare Hollywoodfilm te laten passen. Daarom mijd ik de biografische film liever. Prima dat je het niet zo nauw neemt met de werkelijkheid, denk ik dan, maar schrijf dan fictie.
Prima dat je het niet zo nauw neemt met de werkelijkheid, denk ik dan, maar schrijf dan fictie
Zo zat ik aanvankelijk dus lekker een beetje sceptisch te zijn in de zaal bij Jackie, de nieuwe film met Natalie Portman als Jackie Kennedy, de weduwe van de in 1963 doodgeschoten Amerikaanse president John F. Kennedy. Maar die scepsis verdween snel; ik herkende mezelf juist in de film. Als Jackie kort na de dood van haar man met de journalist spreekt die over haar rouw zal schrijven, zegt ze: 'You only want to know what the bullet sounds like.'
Ik had dat maar al te graag beschouwd als een verwijt aan de sensatiebeluste kijker, maar zo was het niet bedoeld. Jackie snapt wat de lezer wil horen en maakt daar juist gebruik van. Zij sommeert de journalist welke van haar woorden hij wel en niet moet opschrijven. De film vormt van haar het beeld van een vrouw die heel bewust is van beeldvorming, en daar zelf de controle over neemt. Van een televisie-uitzending van haar rondleiding door het heringerichte Witte Huis, tot de grootse uitvaart van haar man, tot de beschrijving van het daaropvolgende rouwproces: zij bepaalt het verhaal.