Toen ik Thierry Baudet de piano hoorde bespelen in een VPRO-programma, waarin hij geconcentreerd demonstreert hoe '..dan de verzoening' komt, raakte ik in de war. Ik hoorde namelijk de verzoening niet, vast omdat ik weinig snap van klassieke muziek, maar ik was ook verbaasd over zijn woordkeuze. Ik heb er lang over nagedacht en ik begreep pas wat hij bedoelde na het zien van De Matthäus missie van Reinbert de Leeuw.
Als hij vertelt over de rijkdom van Bachs compositie, worden zijn ogen groter
Ik nam de Leeuw, componist en dirigent, in me op. Hij heeft lange, witte wenkbrauwharen, lange vingers. Een expressief gezicht. Als hij vertelt over de rijkdom van Bachs bekende compositie, over de allereerste uitvoering ervan in de Nieuwe Kerk, dan worden zijn ogen groter, dan opent hij zijn handen met de palmen naar boven. Als hij zijn orkest aanwijzingen geeft, dan sluit hij juist zijn ogen, neuriet hij mee, beweegt hij zijn handen op de melodie van de muziek. Hij gaat er in op. Ik zag daar een rolmodel voor me.
De Leeuw is ontzettend gedreven. Blij dat hij de Matthäus Passion mag doen, en er ook zo bescheiden over. Als hem gevraagd wordt waarom hij de uitvoering per se op die manier wil doen, zegt hij 'gewoon zeker te weten dat Bach het zo had gewild'. Hij weet wanneer hij trouw aan traditie moet zijn en wanneer eigentijds. Hij is zuinig met complimenten, maar oprecht als hij ze geeft. Hij denkt veel na over zijn daden, maar aarzelt niet lang om de daden te verrichten. Hij is emotie en ratio tegelijk. Net als zijn ambacht, de klassieke muziek.