Onze website heeft een nieuw jasje! Lees hier meer over de veranderingen.

De beste films

De beste films van 2013 volgens Gawie Keyser

Oké, nog eentje en dan stoppen we. Vandaag de top vijf van 2013 van filmjournalist voor o.a. de Groene Amsterdammer en Human, Gawie Keyser. Met een onderschatte nummer één en een nog niet eerder geziene nummer vijf.

'Film is het leven geworden, het leven is een film geworden.' In zijn rubriek 'Gawie Weet Raad', die je vindt op filmblog Film & Leven, onderzoekt Gawie Keyser aan de hand van levensvragen het verband tussen film en de werkelijkheid. Ook in het programma OBA Live van de Omroep Human hoor je Gawie wekelijks over film, het leven en populaire cultuur. Natuurlijk gaan ook Gawie's lievelingsfilms van 2013 allemaal over de buitenfilmische wereld - of is die er niet? -, zelfs die film die zich in de ruimte afspeelt. 

1. Django Unchained

'Een verhaal gesitueerd in het zuiden van de VS rond 1858. In Nederland behoorlijk onderschat. Veel critici maakten ten onrechte een connectie tussen ‘de knipoog van Tarantino’ en de vorm van de film, namelijk een spaghettiwestern. In werkelijkheid is Django een dodelijk serieuze, post-ironische film over de immoraliteit van slavernij en racisme én een schitterend voorbeeld van originele mythevorming rond de held-verlosser. Met afstand Tarantino’s beste film én de beste film van 2013.'

2. Gravity

'Twee astronauten worden op zichzelf teruggeworpen als hun shuttle wordt vernietigd en ze als enige overlevenden achterblijven. Een unieke film: nog nooit was onderdompeling door het beeld zo volledig in cinema. Een werk over vernieuwing – van film als kunstvorm, van de mens als verloren wezen, verteerd door zelfhaat en onzekerheid over zijn plaats in het grotere geheel.'

 

 

3. Inside Llewyn Davis

'De hoofdpersoon in de film, een muzikant, is bijzonder onsympathiek en niet voor het geluk geboren. De film legt op onnavolgbare wijze een connectie tussen folkmuziek en het echte leven – beide bestaan in cyclussen zonder begin of einde. Centraal staat de vraag of verandering mogelijk is, in kunst, maar ook in een mensenleven.'

4. The Act of Killing

'Documentaire over de zuivering van communistische sympathisanten in het Indonesië van de jaren ’60 en ’70. De moordenaars van destijds laten aan de filmmakers zien hoe ze de moorden hebben gepleegd. Vooral de menselijkheid van de moordenaars komt sterk naar voren. Destijds speelden ze de gangsters na die ze van de populaire cinema kenden. En, in deze film, spelen ze na hoe ze dat destijds naspeelden. In een chaos van beelden en schijnbeelden krijgt het leven vorm in al zijn gruwelijkheid.'

5. Berberian Sound Studio 

'In deze film over het maken van een film staat niet een acteur of regisseur centraal, maar een foley-artist, de man van de geluidseffecten. De timide Brit Gilderoy belandt in de jaren zeventig op de set van een bloedige Italiaanse horrorfilm. Als in een psychose krijgt hij het steeds moeilijker werkelijkheid van fictie te onderscheiden. Het werk is in alles relevant en actueel en toont de kracht van de moderne cinema: wie kijkt ervaart.'

Emma Curvers

Emma schrijft onder andere voor de Volkskrant en ELLE en werkt aan haar tweede boek (over achtbanen). Ze was hoofdredacteur bij Cineville, maar ze miste het schrijven over film zo erg dat ze nu terug is als columnist.

Gerelateerde films

Django Unchained

De western volgens Quentin Tarantino. Met Jamie Foxx, Christoph Waltz en Leonardo DiCaprio.

The Act of Killing

Voormalige leiders van Indonesische doodseskaders gaan vijftig jaar terug in de tijd en staan te popelen om hun herinneringen opnieuw vorm te geven in filmscènes.

Gravity

Een zeldzaam intense filmbeleving. Met Sandra Bullock en George Clooney.