Onze website heeft een nieuw jasje! Lees hier meer over de veranderingen.

Buurman in de Bios

Peter was bang dat Call Me by Your Name niet aan het boek zou kunnen tippen, maar kon deze zomerliefde niet weerstaan

Peter was bang voor afgezaagde voice-overs en zat al klaar om 'het boek was beter' te zeggen, maar Luca Guadagino's kijk op Call My by Your Name is gewoon té mooi. 

Voordat ik naar Call Me by Your Name ging, de nieuwe film van Luca Guadagnino, had ik het boek gelezen dat tien jaar eerder geschreven werd door André Aciman. Ik vond het boek fantastisch, daarom vond ik het spannend de film te zien. Te vaak vind ik boekverfilmingen namelijk niks en dan ben ik zo iemand die ‘het boek was beter’ zegt, op ironische toon, terwijl ik dat dan eigenlijk gewoon meen.

In het geval van plotgedreven thrillers kan de film nog spannender en spectaculairder zijn dan het boek, in het geval van Harry Potter of Lord of the Rings kan het gaaf zijn om een fantasiewereld verbeeld te zien, maar in het geval van Call Me by Your Name gaat het om zaken die niet zo eenvoudig te verbeelden zijn, zoals de gedachtewereld en het gevoel van een verliefde zeventienjarige jongen tijdens een warme eindeloze zomer in Italië. Ik was bang dat ik afgezaagde voice-overs te horen zou krijgen waarin het subtiele proza letterlijk voorgelezen wordt in een poging er eer aan te doen, of dat ik de acteurs een paar dialogen letterlijk zou zien naspelen terwijl de stijl en de toon en het gevoel van het boek verloren zouden gaan.

De film probeert niet te doen wat een boek misschien wel beter kan, maar doet waar een film goed in is

Maar om het meteen gezegd te hebben: ik heb die zorgen voor niets opgeschreven, ik vond de film ook fantastisch. De film probeert niet te doen wat een boek misschien wel beter kan, maar doet waar een film goed in is. En daarmee zag ik kanten van het verhaal die ik in het boek niet kon zien.

Er zit een scène in het boek waarin de 17-jarige Elio love interest Oliver probeert te imponeren met zijn pianospel. Keer op keer speelt hij variaties op hetzelfde muziekstuk van Bach. Telkens klinkt het anders, zegt Oliver. Ja, zegt Elio dan, dit is hoe Liszt het zou spelen als hij de versie van Bach zou bewerken. Dan speelt hij het nog eens. Weer anders. Dit is hoe Busoni het zou spelen als hij de versie van Liszt zou aanpassen, zegt Elio. 

Dat vond ik een mooie, veelzeggende scène in het boek, maar het was frustrerend dat ik de muziek niet kon horen tijdens het lezen. In de film kon dat wel. In de film kon ik zien en horen hoe Timothée Chalamet speelde hoe Elio zou spelen hoe Busoni Bach zou spelen als hij de versie van Liszt bewerkte.

Ten opzichte van het boek is er veel verdwenen uit het verhaal. Scènes zijn veranderd of geschrapt, personages zijn weggelaten en het einde is herschreven. Maar er komt ook veel bij. De flair waarmee Chalamet het personage Elio vertolkt brengt zijn verhaal tot leven op een manier die ik me tijdens het lezen van het boek nooit had kunnen voorstellen.

Maar door Call Me by Your Name zie ik vooral hoe overbodig de vergelijking tussen boek en film soms is. Ondanks alle verschillen verloor het verhaal niets van het gevoel dat voor mij de kern vormde. De partituur is hetzelfde. Het is een beetje hoe Guadagnino het zou spelen als hij Aciman speelde.

Peter Buurman

Als hij niet in de film zit, is columnist Peter Buurman redacteur bij De Speld, maakt hij podcasts en schrijft hij verhalen. Hij houdt van films over het bovennatuurlijke (Villeneuve, Lynch, Miyazaki) en juist het diep menselijke (Herzog, Von Trier). Voor Cineville schrijft ’ie om de twee weken over films die hem in de war brengen.

Gerelateerde films

Tip van Jantine

Call Me by Your Name

‘Oooh, heimwee naar dat zinderende, hitsige, totaal onzekere en onbestemde gevoel en niets liever willen. Wanneer begint de zomervakantie?’

Io sono l'amore

Van de regisseur van Call Me by Your Name. Met Tilda Swinton als moeder die op zoek is naar iets nieuws.

A Bigger Splash

De heetste film van deze lente.