rating votes

Sweet Dreams

Regie
Ena Sendijarevic
Met
Renée Soutendijk, Florian Myjer, Lisa Zweerman
Duur
103 min.
Jaar
2023
Taal
Nederlands, Maleis
Tip van Jesse

‘De ene zoete droom is de andere niet.’

De nieuwe film van Ena Sendijarević (Take Me Somewhere Nice) is een droogkomische en harde tijdreis terug naar Nederlands-Indië. Op een afgelegen eiland, tijdens de nadagen van het koloniale tijdperk, komt de Nederlandse suikerfabrikant Jan plotseling te overlijden. Zijn vrouw Agathe (Renée Soutendijk) probeert daarna haar toekomst veilig te stellen.

Agathe's zoon Cornelis en zijn hoogzwangere vrouw Josefien arriveren vanuit Nederland om het familiebedrijf over te nemen. Maar dan blijkt dat Jans vriendin Siti (Hayati Aziz) een sleutelrol in zijn testament vervult.

De Cineville redactie over Sweet Dreams

‘De ene zoete droom is de andere niet. Cornelis en Josefien dromen van geld, Agathe van macht en Siti van een mooie toekomst voor haar zoontje. Filmmaker Ena Sendijarević (Take Me Somewhere Nice) droomde op haar beurt van een film over de Nederlandse koloniale geschiedenis en schreef een schokkend verhaal dat met anderhalf been in de werkelijkheid staat. Het is 1900 en op een eiland ergens in Nederlands-Indië barst een strijd lost om een erfenis. Wie krijgt de sleutel van de suikerfabriek nu eigenaar Jan is overleden? De dialogen in Sweet Dreams zijn absurd en de kostuums, props en kleuren op de muur schreeuwen om aandacht. Maar niets kan tippen aan de bizarre keuzes van Jans Hollandse familieleden, die over lijken gaan om hun aftakelende luxeleventje te behouden. Werkster Siti en de rest van de lokale bevolking trekken ondertussen hun eigen plan en hebben hun eigen dromen. Alles bij elkaar opgeteld smaakt Sendijarević’ Sweet Dreams bitterzoet.’

Nu te zien

Tip van Emin

Voor de meisjes

‘Kijken naar deze doorgedraaide ouders voelt als ramptoerisme bij een vallende lawine.’

Confidante

Tijdens een aardbeving in Istanboel ligt het lot van een gestrande man in de handen van sekstelefonist Arzu.

Tip van Tessa

One Battle After Another

‘Terwijl de VS aan de afgrond staan, maakt Paul Thomas Anderson een baksteen van een blockbuster over linkse radicalen, white supremacists en vader-dochter liefde.’