
Matthias et Maxime
- Regie
- Xavier Dolan
- Met
- Gabriel D'Almeida Freitas, Xavier Dolan, Pier-Luc Funk
- Duur
- 119 min.
- Jaar
- 2019
‘Verliefd zijn is voor sukkels (?) en dus steken Matt en Max liever hun kop in het zand.’
Matthias en Maxime weten zeker dat ze hetero zijn. Ooit, op een feestje, hebben ze misschien gezoend, meent Max zich te herinneren, maar Matt weet daar niks meer van. Niemand die hem vertelt dat hij op mannen zou kunnen vallen.
Tien jaar kennen we Xavier Dolan inmiddels, sinds hij op z’n twintigste spectaculair debuteerde met J’ai tué ma mère. En in zeker opzicht was het afgelopen decennium van hem: wie over vijftig jaar iets wil begrijpen van hippe twintigers uit de jaren tien, zal snel naar zijn films grijpen. Nu nog bewijzen dat hij relevant kan blijven. In Matthias et Maxime, Dolans eerste film als dertiger, moeten de twee jeugdvrienden met elkaar zoenen voor een film. Het wordt een kus waar ze allebei flink van in de war raken.
‘Meestal hebben Matt en Max aan een half woord genoeg. Hun levenslange vriendschap heeft een eigen taaltje: een spottende blik, een hand door het haar, een vriendschappelijke stoeipartij. Maar dan, als ze gevraagd worden om – gewoon, even snel – te zoenen voor de 'impressionistisch expressionistische' korte film van een vriendin, vallen ze stil. Matthias et Maxime is de nieuwe film van schrijver/regisseur/editor/hoofdrolspeler/alleskunner Xavier Dolan – zijn eerste als dertiger. Helemaal volwassen is 'ie nog niet: zijn personages feesten op Britney Spears, maken ruzie met mama en gedragen zich soms als hormonale pubers. Maar net als Dolan beginnen Matt en Max aan een nieuwe levensfase. De één wordt opgeslokt door het zakenleven, de ander verhuist naar Australië. En dan is er nog die fictieve, verwarrende zoen. Ineens moet er van alles gezegd, uitgesproken, benoemd worden. De woordeloze woordenschat die ooit zo bijzonder was maakt ze nu emotioneel analfabeet. Dan maar inslikken, die gevoelens.’