
Licorice Pizza
- Regie
- Paul Thomas Anderson
- Met
- Alana Haim, Cooper Hoffman, Bradley Cooper
- Duur
- 134 min.
- Jaar
- 2021
- Taal
- Engels
‘Duikelen, kibbelen, dromen: door de levenslust van Alana en Gary (en van Paul Thomas Anderson) weet je weer waarom je zo van film houdt.’
In de nieuwe Paul Thomas Anderson spotten we Benny Safdie (die van Uncut Gems), Alana Haim (die van muziektrio HAIM), Cooper Hoffman (die van Philip Seymour) en Bradley Cooper met een ongezonde hoeveelheid bronzer en een hippieblouse.
In Licorice Pizzakomen twintiger Alana Kane (Haim) en tiener Gary Valentine (Hoffman) in elkaars leven, terwijl 70s Los Angeles als een wervelwind om ze heen draait. Anderson maakte de film in coronatijd met oude en nieuwe vrienden, en die warmte, vertrouwdheid en levenslust straalt ervanaf.
‘‘You’re never going to remember me,’ zegt dolende twintiger Alana in het bruisende Licorice Pizza tegen Gary, de puistige puber die ze net heeft ontmoet. Gary denkt daar anders over. Hij heeft het soort rücksichtslose, jeugdige branie waardoor je alles wat je bedenkt ook uitvoert, ongeacht het succes: hij zet een waterbed-imperium op, infiltreert de lokale politiek en zet alles op alles voor een instinctieve connectie met een tien jaar oudere vrouw. Hallo, het is 1973 in Californië! Anything is possible. In de jaren die volgen buitelen de levens van Alana (muzikant Alana Haim in haar eerste rol) en Gary (Cooper Seymour-Hoffman, de zoon van) telkens weer over elkaar heen. Ze reizen samen langs verlaten tankstations en illegale straatraces, ontmoeten filmbobo’s met fake tans en foute rocksterren, ze kibbelen en ze dromen. Waar ze precies heengaan is niet duidelijk, dat ze er samen aankomen wél. Regisseur Paul Thomas Anderson (Magnolia, Phantom Thread) maakte deze film in coronatijd met oude en nieuwe vrienden, en die vertrouwdheid straalt ervanaf. Licorice Pizza is een nostalgische kijk op Andersons eigen jeugd en een hoopvolle ode aan jonge mensen van nu. Het verhaal van Alana en Gary is ingewikkeld, grappig, inspirerend en rommelig. Maar wanneer alles toch steeds weer op z'n plek valt, herinner je je precies waarom je zo van film houdt.’