Onze website heeft een nieuw jasje! Lees hier meer over de veranderingen.

rating votes

À bout de souffle

Regie
Jean-Luc Godard
Met
Daniel Boulanger, Jean Seberg, Jean-Paul Belmondo
Duur
86 min.
Jaar
1960
Taal
Frans

Gauloises, zwarte coltruien en artistieke jongelingen die zich verzetten tegen een verstikkende, burgerlijke cultuur. Het existentialisme uit de jaren vijftig en zestig roept romantische beelden op.

De eerste lange speelfilm van Jean-Luc Godard, naar een idee van François Truffaut, was het manifest van de nouvelle vague en trok meteen internationaal de aandacht, niet in het laatst door het onbevangen acteren van Jean-Paul Belmondo en Jean Seberg.

Kennen we Jean-Luc Godard als topzwaar intellectueel orakel dat zich verschuilt achter een ondoordringbare five o'clock shadow en dito Gitanes-rookgordijn, eind jaren vijftig gold hij als de man die de weg vrij maakte voor films die de polsslag van het grotestadsleven deden voelen, ver weg van de studio's. In zijn hommage aan de Amerikaanse gangsterfilm uit de jaren veertig brengt Godard Parijs bijna documentair in beeld. De handheld camera volgt Patricia, verkoopster van de New York Herald Tribune die op de voortvluchtige autodief Michel Poiccard (Belmondo) stuit. Hij wordt verliefd, zij geeft hem aan bij de politie, ademloos vindt hij de dood in de straten van Parijs.

Godards debuutfilm geldt door zijn beeldende, niet-veroordelende manier van vertellen, het gebruik van de 'jump cut' en de inzet van jazzmuziek als mijlpaal in de filmgeschiedenis.

Nu te zien

10 giorni con i suoi

Een Romeins gezin houdt een korte zomervakantie in Puglia bij de welgestelde ouders van het nieuw vriendje van hun dochter.

Tip van Lauren

28 Years Later

‘Yes, meer boze hardloopzombies! Ook meer verderf, meer gevoel en meer op het spel – en gelukkig meer Ralph Fiennes.’

80-jaar vrijheid: Sporen van Indië

Presentator Hans Goedkoop (Andere tijden) wekt de nationale geschiedenis van Indonesië en Nederland tot leven.