
Portrait de la jeune fille en feu
- Regie
- Céline Sciamma
- Met
- Valeria Golino, Adèle Haenel, Luàna Bajrami, Noémie Merlant
- Duur
- 119 min.
- Jaar
- 2019
- Taal
- Frans
‘Wie heeft er selfies nodig? Marianne en Héloïse (en regisseur Céline Sciamma) zijn de kunst van het kijken – écht kijken – gelukkig nog niet verleerd.’
De nieuwe film van regisseur Céline Sciamma (Girlhood). Een tijdloos verhaal over verlangen en een onmogelijke liefde.
Op een afgelegen eiland bij Bretagne, aan het einde van de 18e eeuw, krijgt kunstenares Marianne (Noémie Merlant) de opdracht om het huwelijksportret van Heloïse (Adèle Haenel) te schilderen. In Heloïses laatste dagen van vrijheid, groeit de aantrekkingskracht tussen de twee vrouwen.
‘Stel je voor: je gaat op retraite naar een verlaten eiland, valt als een blok voor een blonde Française en brengt twee weken in een roes van liefde met elkaar door. Maar wacht: het is de 18e eeuw, FaceTime en Insta bestaan niet, je vriendinnetje is uitgehuwelijkt aan een Milanees en je hebt geen enkele foto van haar. Regisseur Céline Sciamma (Girlhood) gunt hoofdpersonage Marianne in het adembenemende Portrait de la jeune fille en feu niet meer dan twee schildersdoeken, een paar stukjes houtskool en één strandwandeling per dag om het gezicht van haar geliefde Héloïse op haar netvlies te branden. Marianne is ingehuurd om Héloïse te portretteren voor haar aanstaande echtgenoot, maar Héloïse wil vrij zijn. Terwijl de golven tegen de Bretonse klifkust beuken en jurken vlam vatten in het kampvuur, hebben de twee vrouwen alleen maar oog voor elkaar. Een pijnlijke confrontatie voor ons luie, 21e eeuwse geheugen: waar wij teren op talloze selfies om onze herinneringen in leven te houden, zijn Marianne en Héloïse de kunst van het kijken - écht kijken - nog niet verleerd.’