Onze website heeft een nieuw jasje! Lees hier meer over de veranderingen.

rating votes

Monster

Regie
Hirokazu Kore-eda
Met
Shidô Nakamura, Sakura Ando
Duur
126 min.
Jaar
2023
Taal
Japans
Tip van Jesse

‘Zakdoekjes mee en omarm de verwarring.’

Van regisseur Hirokazu Kore-eda (Shoplifters, Broker), over een jongen die zich vreemd gedraagt, en zijn moeder die de schuld legt bij een docent van school. Gaandeweg de film, die de perspectieven van zoon, moeder en leraar afwisselt, wordt duidelijk wat er echt aan de hand is. Met de laatste filmscore van de in maart dit jaar overleden Japanse componist Ryuichi Sakamoto.

De Cineville redactie over Monster

‘Een kind komt thuis met één schoen, zijn waterfles is gevuld met zand en zijn hoofd met monsterlijke gedachten. Deze jongen wordt gepest, maar door wie? Zijn moeder zoekt antwoorden bij de schooldirectie, maar die geven haar slechts zakelijke taal (‘we accepteren uw mening’) en een eindeloze buiging. Waar is de menselijkheid? Monster, de nieuwe film van onze favoriete tranentrekker Hirokazu Kore-eda (Shoplifters, Broker), begint als een boze droom – onwerkelijk en mysterieus. Waar het hart van de film werkelijk ligt, blijkt pas later, als na het perspectief van de moeder en een leraar, het verhaal volgt van twee jongetjes. Gebeurtenissen, zinnetjes en voorwerpen uit het eerste deel van de film krijgen zo een nieuwe betekenis. Kore-eda zet je eerst op het verkeerde been, stuurt je daarna alsnog de goede kant op, om je aan het einde volledig te vloeren. Verder willen we er niet te veel over zeggen. Zakdoekjes mee en omarm de verwarring. Deze coming-of-age-film moet je zelf ontdekken.’

Nu te zien

10 giorni con i suoi

Een Romeins gezin houdt een korte zomervakantie in Puglia bij de welgestelde ouders van het nieuw vriendje van hun dochter.

Tip van Cineville

2001: A Space Odyssey

‘De legendarische tijdruimtetrip van grootmeester Stanley Kubrick. To infinity, and beyond!’

Tip van Lauren

28 Years Later

‘Yes, meer boze hardloopzombies! Ook meer verderf, meer gevoel en meer op het spel – en gelukkig meer Ralph Fiennes.’