Tegenwoordig wordt dit fenomeen suicide by proxy genoemd: mensen die een misdaad plegen waar de doodstraf op staat, om zo een einde aan hun leven te kunnen maken zonder de doodzonde van zelfdoding te begaan.
Des Teufels Bad speelt zich af in 1750. Hier, op het Oostenrijkse platteland, staat God op de eerste plaats en hard werken op nummer twee. Plek voor de complexe gevoelens van Agnes – melancholie, verwarring – is er niet, laat staan een remedie voor haar depressie. Filmmakers Fiala en Severin (Ich seh ich seh, The Lodge) nemen je mee in haar frustratie en zucht naar steeds naarder wordende kwakzalverij, een zoektocht die extra hard binnenkomt als je net als Agnes niet weet waar ze naartoe leidt. De perfecte film voor iedereen die het liefst pas de zaal inloopt als de trailers al zijn afgelopen, dus, én om heel lang over na te praten.
Dat napraten deden we met Fiala en Franz via Zoom. Het werd een gesprek over wel of geen context geven, films maken zonder voorgekauwde boodschap en het verfilmen van depressie. Onderstaande is zonder spoilers – beloofd – maar lees voorzichtig.
De context van jullie film wordt pas helemaal aan het eind duidelijk. Waarom hebben jullie daarvoor gekozen?
Severin Fiala: ‘Veronika en ik worden zelf als kijkers graag verrast. We houden er niet van als films ons vertellen hoe je je moet voelen, wat je ervan moet denken. We houden van films waar we onze eigen gevoelens op kunnen projecteren. Films waar je zelf een weg door moet zien te vinden.’
Pas aan het eind begrijp je Agnes een beetje. Dat is moeilijk, maar we nemen graag risico’s.
Veronika Franz: ‘Als we de context aan het begin hadden gegeven, krijg je als kijker een soort kaart waarmee je door de film kan navigeren. Dat zou afdoen aan het plezier dat je met een film kan hebben. Je moet zelf ontdekken hoe de wereld van de film werkt. Voor ons voelt die wereld vreemd, maar voor iedereen in het verhaal is het doodnormaal. Dat contrast heeft een groter effect als je het als kijker zelf moet uitzoeken. Je moet vragen stellen.’
Het zorgt er ook voor dat de film een portret wordt van Agnes, in plaats van de periode.
SF: ‘We wilden dat het publiek achter Agnes zou staan. De film is niet bedoeld als geschiedenisles. Je moet een emotionele band opbouwen met het leven en de mentale toestand van Agnes, voordat je kan nadenken over het bredere fenomeen waar ze voor staat.’
VF: ‘Iemand die zo melancholiek is als Agnes wordt al snel een passief personage. Dat maakt het moeilijk om sympathie voor haar te voelen. Ze praat niet over haar inner life. Pas aan het eind begrijp je haar een beetje. Dat is moeilijk, maar we nemen graag risico’s.’
SF: ‘Hetzelfde geldt voor mensen met depressie. Het kan soms lastig zijn om als naaste om betrokken te blijven – om iemand leuk te vinden – omdat het frustrerend is als iemand zo passief is. We wilden eerlijk zijn over depressie, maar het publiek moest Agnes ook leuk vinden en verliefd op haar worden. Daarom heeft het jaren geduurd voordat het script af was.’