Wanneer een ongekend zware storm het eiland nadert, lijken het einde van Munirs leven en het einde van de wereld met elkaar verweven. Munir blijft veel binnen, zoekt een plekje aan de bar, ontmoet de locals, en er ontstaat zelfs een vriendschap met hoteleigenaar Valeska. Want als je zo geïsoleerd met elkaar samen zit, dan moet je elkaar wel leren kennen. Die ‘enge Arabische man’, blijkt toch niet zo gevaarlijk.
Waar Munirs roots liggen is onduidelijk, maar daardoor is zijn verhaal juist weer herkenbaar voor veel vluchtelingen, mensen uit het Midden-Oosten en iedereen die niet-westers is, of niet bij ‘de norm’ hoort. Wat wel duidelijk is, zijn de roots van de in Duitsland wonende regisseur Ameer Fakher Eldin: hij is Syrisch, Palestijns en Oekraïens. Drie nationaliteiten die maar al te goed weten wat ontheemding en leven in ballingschap betekenen. Op de Berlinale spreken we de regisseur over zijn film Yunan, die dit weekend (28 mei t/m 1 juni) te zien zal zijn op het Arab Film Festival Rotterdam. Dat we niet weten waar Munir vandaan komt, deed Fakher Eldin met opzet. ‘Ik wil Munirs afkomst niet onthullen, omdat ik me meer wil richten op zijn psychologische reis, om het verhaal van ontheemding universeler te maken.’
‘Ik kom zelf uit het zuidwesten van Syrië, uit de bezette Golanhoogten. Al meer dan vijftig jaar is het een gebied in Israël, maar in de jaren 60 was het Syrisch. En om het nog ingewikkelder te maken: ik ben geboren in Kiev in Oekraïne. Mijn ouders studeerden daar, maar na de val van de Sovjet-Unie keerden ze terug naar de Golanhoogten, waar ik opgroeide.’
‘Ik zou zeggen dat Syrië mijn thuis is: in de zin van cultuur, taal, mijn ouders. Maar zelfs al is het mijn thuis, ik kan er niet komen. De ontheemding die je ziet in Yunan, dat is mijn realiteit. Voor mij is een thuis of een vaderland een fantasie geworden. Ik heb geen herinneringen aan Syrië als thuisland, maar het ís mijn thuisland. Dus mijn herinneringen komen voort uit fantasieën, gebaseerd op de ideeën die ik denk te hebben over mijn jeugd daar.’
Ontheemde mensen hebben soms alleen hun fantasie als kans op verlossing
‘Je zou het nostalgie kunnen noemen, maar het is geen verlangen naar een echt verleden. Het is juist een verlangen naar een verzonnen verleden. Het gaat mij dus niet alleen om de geografische, maar ook persoonlijke, menselijke en emotionele ervaring van ontheemding. Yunan kan je ook zien als een film over eenzaamheid. Munir is iemand die eigenlijk niet zoveel van zijn eigen achtergrond weet en juist daarom de wens heeft om verbinding te vinden.’
‘Tijdens het schrijven van deze film was de eerste vraag die in me opkwam: wat gebeurt er als je je moeder vergeet en wie ben jij nog als je haar vergeet? En hiermee bedoel ik dan niet zo zeer een letterlijke moeder, maar een figuurlijke moeder – Syrië. Zij is mij vergeten. Daarna kwam de vraag: kan je delen van je verleden vergeten en is het mogelijk dat het verleden jou kan vergeten? Al deze vragen zijn existentieel en zwaar, maar belangrijk. Het antwoord op deze vragen – over een verleden in vergetelheid – is verbeelding. Ontheemde mensen, maar ook eenzame mensen, hebben soms alleen hun fantasie als kans op verlossing. In Yunan worden fantasie en realiteit met elkaar verweven. Ze vloeien in elkaar over, vinden troost bij elkaar.’